Måste måla om fasaden på mitt hus (byggt -50) till sommaren. Det borde egentligen gjorts för länge sedan men eftersom det inte varit mitt så länge så får jag väl ta det för vad det är...

Men, eftersom jag är nybörjare på området skulle jag behöva lite tips på hur man ska gå till väga. Vad jag har förstått så skall man först tvätta och sedan skrapa fasaden innan man målar.

När det gäller tvättningen var jag och min pappa lite oense om hur det skulle göras. Han påstod att det absolut bästa är att tvätta hela fasaden med högtryckstvätten, medans jag var övertygad om att man absolut inte bör tvätta med högtryck eftersom det kan vara skadligt för träet. Visserligen har min fasad vid det här laget rätt många lager skyddande linoljefärg och det hade ju varit väldigt bekvämt att kunna tvätta med högtryckstvätten, men vågar man verkligen det?

Sen när man väl kommer till skrapning. Hur mycket ska man ta bort egentligen. Allt löst har jag hört, men räcker det? Jag har en förmåga att bli alldeles för petig när det gäller sådana saker och har en känsla av att jag skulle kunna ägna ett helt år till att bara skrapa ena gaveln på huset om det vore så.... ::) På vissa ställen har den gamla färgen spruckit men den sitter ju bergfast. Ska man skrapa bort den då eller låta den sitta trots sprickorna?

Sist men inte minst tar jag gärna emot lite färg-inspiration. Huset är för närvarande vitt med vita foder runt dörrar och fönster och blåa fönster, rött tegeltak. Nu har jag bestämt mig för att fönstrena ska få bli vita men resten har jag lite svårt att bestämma mig för. Så, är det nån som har några bra idéer? (Det är ett rätt litet 1,5-plans hus mitt ute på landet det handlar om, med tillhörande gäststuga/garage som också ska målas.)
 
Jag är säkerligen lika oerfaren som dig, om inte mer, men skrapning av fasader har jag åtminstone pysslat med :)

Idag finns det ju faktiskt så fina skrapor att jag personligen inte skulle börja köra med högtryckstvätten. Jag skulle nog gå direkt på skrapan och gno på.

Jag gillar verkligen färgen på detta hus. Vita foder, grönt runt fönster, vindskivor i tre delar vitt med mittersta grön, knallgul fasad mot rött tegel.
 
Men tvätta ska man väl alltid göra före man skrapar eller? Det är ju inte överallt man måste skrapa bort nåt, eller? Och där man inte skrapar så måste det väl ändå vara rent för att färgen ska fästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.