Jag vet ju inget om sådant här. Men tacksam för hjälp.

Men vi har ett torkskåp (fanns när vi köpte huset) som inte fungerar och vi använder den för att lufttorka strumpor, kalsonger med mera. behöver egentligen inget värmeskåp.
Nu vill jag sätta en fläkt för att öka luftväxlingen i rummet men hur gör jag?

Skall jag sätta en paxfläkt direkt i öppningen där slangen nu går in i väggen? Vad behövs då?
Skall jag montera fläkten på framsidan i plåten och ansluta till befintlig slang? Kan tänka mig att fläkten orsakar vibrationer som får plåten att låta, kanske skall jag bygga nya sidor av vitmålade träskivor...

Vilken fläkt är lämplig?

Vi är sex personer med fyra tränande tonårsdöttrar så även om vi försöker vädra en del kläder så går tvättmaskinen varje dag. Och tvättstugan är liten. Vi snackar liten...

Torkskåp med frontpanel och timerskruvar, använd som lufttorkningsskåp, i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel avluftningsslang ansluten till torkskåp och en vägg med eluttag ovanför, i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat existerande vent.anläggning? Där ska finnas ett relativt kraftigt sug i ventilen på väggen. Gör det inte det så bör du kolla upp det innan du går igång med andra lösningar.
 
Nej, jag har bara plockat isär överdelen och tagit bilder. Kan kolla efter jobbet.
 
A
Va funkar inte detta skåp?
Kan inte vara nån stor grej!
 
Nu kollade jag självdraget (vi har alltså ingen mekanisk ventilation) och det är lite drag men inte nog för att hålla fast ett A4-papper som jag täcker för öppningen med.

 
Problemet är alltså inte att torkskåpet är trasigt. Vi har inget intresse av att använda torkskåp.
 
OK, då borde det duga med valfri badrumsfläkt. Dock ser jag inte någon lösning där vent.röret från torkskåpet kan återmonteras utanpå en sådan fläkt, men det är kanske inte nödvändigt.
 
Kläderna borde ju torka snabbare utanför skåpet om ni inte slår på värmen ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Strunta då att Sätta på värmen iskåpet och kör bara med skåpets fläkt
 
Det vore mycket bättre med en avfuktare om det är tvätttorkning du är ute efter. Då är det bara en fördel att ventilationen är ”dålig”. Vi har en Mitsubishi MJ-E14 som raskt suger i sig all restfukt från tvätten.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Vi har en avfuktare (står under fuktiga årstiden i verkstaden) men det är trångt i tvättrummet. Med sex personers kläder och skor och kängor vill vi gärna slippa en maskin till.
Men jag upplever att vi fått bättre luftväxling nu när jag kopplat loss slangen till skåpet och tagit bort plåten ovan skåpet. Funderar bara om en fläkt skulle göra det ännu bättre.

Och grejen är att torkskåpet bara fungerar som upphängningsskåp. Vi är inte intresserade av att laga skåpet och dörren är bortplockad. Det är inte bara tvätten i skåpet som skall torkas utan all tvätt i rummet. Vi har linor i taket förutom skåpet
 
Är det fuktigt i rummet när ni kommer in där när det hänger fullt med tvätt? Annars kan det kanske räcka med att bara sätta en vanlig bordsfläkt därinne som vevar runt luften. Det kan göra stor skillnad på torktid.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Du kan använda paxfläkt om du bara vill ha ett jämnt flöde. Annars så är fresh intellivent rätt snygga och ser inte så fula ut som paxfläktarna!


Edit*
Ok om ni ska torka tvätten effektivare så är ju avfuktare att föredra!
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
A
ta en blå
 
Nu har det gått en tid och det har fungerat bra att bara frigöra ventilhålet från torkskåpets slang. Det är mindre fuktigt numera, rättare sagt inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.