Skulle behöva köpa lite större mängder topdress för att fixa till grässmatan, ca 2000 kvm.

Beställde en helpall Hasselfors dressjord från byggshop.se för 2500 kr, men har fortfarande inte kommit, ser att de nu höjt till 2995kr/pall a 48 säckar a 40L. Är sugen på att be dem behålla den, var tydligen någon säck som blivit skadad i leveransen men kom överens om att de skulle köra ut ändå till prisavdrag, men nu gått en vecka utan att ens ha hört något från DVS där den står ett par mil bort bara i deras terminal.

Jem & fix säljer Rölunda Topdress 50L för 35 kr säcken, dvs motsvarande mängd jord kostar 1344 kr där, men de har inte hemleverans.

Finns det någonstans man kan beställa säg 5-10 pallar jord och komma ner till samma pris som jem & fix plus lite extra för leveransen?

Eller är mitt beställa alternativ att försöka hitta någon lokal transportör som kan köra X pallar nerifrån jem&fix hem till mig för en rimlig peng? (är väl ca 2 km eller nått)

Köpte 4 kbm från lokala grusterminalen härom året, men tyvärr ganska mycket sten och skit i deras dressjord, så på deras rekommendation kör jag säck i fortsättningen.
 
Om du är 70+ så är det gratis frakt hos Byggmax.
 
Nä, är en bit kvar till det
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vet inte var du finns i Skåne, men ÅVC i Smyge säljer kompostjord blandad med matjord (som här nere är ganska sandig).
Men då får man komma med släp själv. Vet inte heller om de säljer till utomsocknes.

Har själv hämtat 12 lass i år för att dressa min gräsmatta :oops:
Som tur är har jag inte långt dit.
 
Vill helst slippa köra med släpet, blir så många vändor. Tycker att om man kan köpa styckvis för 35kr/50L borde man kunna hitta en leverantör som erbjuder samma pris inkl hemkörning om man köper 250 säckar, men verkar svårt.
 
Men tror det blir att ringa ett lokalt åkeri och höra vad de skulle ta för att hämta 5 pallar och köra dem två kilometer hem till mig, fast kanske lika bra köpa tio pallar i så fall.
 
Känns orimligt att det inte går att få tag på dressjord på storsäck där du bor!
Dom flesta åvc brukar tillverka kompostjord som man kan beställa med utkörning alternativt hämta själv.

Matjord är ju annars bara skit egentligen som duger till att fylla med men inte till att ha som topp.

Men vad vill du åstadkomma med din dressning?

Är det ojämnt eller är gräset glest så du vill dressa och stödså?
 
Ojämnt, och stödså, samt ny anläggning på några hundra kvm, men där har jag fyllt ut med matjord först.

Men säg att jag vill lägga 1 cm över 2000 kvm så blir det ju 20 kbm, så 5 pallar räcker ju bara till 5 mm jämnt fördelat, och man brukar väl säga 1-2 cm när man topdressar?
 
Narren666
Hornbach säljer rölunda för 35:-st.
De lastar på pall. Samt att du kan boka leverans/utkörning.
Kan du ordna med transport själv så lastar de till dig också
 
Då bör du leta
A ajn82 skrev:
Ojämnt, och stödså, samt ny anläggning på några hundra kvm, men där har jag fyllt ut med matjord först.

Men säg att jag vill lägga 1 cm över 2000 kvm så blir det ju 20 kbm, så 5 pallar räcker ju bara till 5 mm jämnt fördelat, och man brukar väl säga 1-2 cm när man topdressar?
Hur ojämnt? Kan vara värt att gräva bort topparna för att få ner det tjockaste lagret av nytt material.

Dressningen görs enligt följande, klipp gräset så jäkla kort du kan, kortare är bättre. Sen sprider du materialet och så krattar/borstar du ner det i gräset.
Du kan kanske dressa 5-10mm riskfritt utan kväva ditt befintliga gräs.

Så att dressa en dålig gård slät och fin är inget man gör i en handbromsvändning. Utan det är upprepade dressningar utslaget på flera år.
Du kan dressa med ca 2-3 veckors mellanrum Om du gödslar och får nog med regn.


Men på dig låter det som att du mer eller mindre behöver göra en helrenovering, och det kan många gånger vara enklare att få börja på fräsch kula och sen bara underhålla så du upprätthåller den nivå av gräsmatta du önskar.
 
Så jäkligt är det inte, vill bara snäppa upp nivån på gräsmattan, och då är väl topdress det som gäller. Sen springer det ju iväg när det är nästan 2000 kvm.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Hornbach säljer rölunda för 35:-st.
De lastar på pall. Samt att du kan boka leverans/utkörning.
Kan du ordna med transport själv så lastar de till dig också
Intressant, kanske jag ska undersöka närmare, har dock mycket längre till hornbach
 
Blev en robot klippare för ett par veckor sedan, så tanken är att få en tät kortklippt gräsmatta nu, men märks att det är gropigt/ojämnt när den skumpar fram.
 
Känner igen detta.
Har kämpat med min i åratal, men blir inte bättre. Alltid lika knutig och hård efter vintern.
Försöker ge upp, men tänker alltid att jag ska ge det en chans till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.