Hej!
Jag hittar ingen information alls ang hur man skall fästa en bärlina till en altan i husväggen. Det jag undrar över är fuktrisken in i huset eller fukt som kryperin mellan vägg och stödlina.
Skall man köra silikonmassa in i skruvhålen i väggen och längs överkanten på bärlinan vid väggen för att undvka att fukt kommer dit?
Elelr skall man köra med små distanser mellan vägg och bärlina för at hela tiden ha luftcirkulation där?

Jag är orolig att förstöra husväggen då jag inte vet vad det är för material.
SKulle ni då rekommendera att köra en ristående altan med gjutna plintar överallt?

mvh
Anders
 
Eftersom du är osäker på materialet i din grund kan nog ingen svara ärligt på din fråga. Om det är en stengrund (betong, hålsten, lecca block) som skulle hålla för infästning kan du använda dig av fasadplugg. Själv la jag 2 cm distanser mellan mina bärlinor för att få luftcirkulation. Byggsilikon i hålen fungerar bra om du nu vill ha extra tätning.

Försök ta reda på vad det är för typ av grund du har och om det finns vvs/ el indraget någonstans i denna.

Plintar rakt över låter som ett säkert kort för din del annars!

//A
 
En del av min vägg är den regel som balkongdörren står på som jag byggt själv. Min granne tyckte att jag skulle klä den med flera lager tjock gummi takpapp och lägga bärlina mot pappen. Vad anser ni om den lösningen?
Kan man fästa in balkskor direkt med franska skruvar på pappen?
Om väggen för övrigt består av träpanel på luftspalt asfa papp håller verkligen panelen för upphäng av bärlina? En detaljerad beskrivning önskas tack.
 
tack för era svar!
Förutsatt att man kan fästa bultar i väggen (skall kolla material samt ev rör/eldragningar först) så låter det som om man skall ha en luftspalt mellan vägg och bärlina. Är det korrekt uppfattat? Är det någon som kan argumentera emot detta?

trevlig svenska flaggans dag
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.