Står i begrepp att införskaffa en luft/luft-pump till huset. Det rör sig om en enplansvilla ifrån 1992 på 115 kvadratmeter (vanlig villatyp, klassisk ganska avlång modell som brukade komma monteringsfärdig) med forcerad ventilation och värmeåtervinning. Har efter studerande och prat med en del återförsäljare kommit fram till att jag nog vill satsa på en Panasonic HZ25UKE. Verkar prisvärd och borde räcka kapacitetsmässigt.

Det jag nu funderar över är placeringen. Det är snålt om utrymme över ytterdörren, endast 33 (och 5 cm stjäls av taklisten så det är egentligen bara 28 cm fritt). Visst går det att göra någon konstruktion med plywood så den hänger ner över dörrhålet, men det känns inte så bra... Det jag funderar på är att sätta den som man kan se på den bifogade skissen, då blåser den också värmen "inåt" huset mot sovrum och vardagsrum. Dörrarna in till vardagsrummet och köket är såna där portaler som var populära på 90-talet, så dom är alltid öppna. Vad tror de mer kunniga om den placeringen? Kommer det att bli någon värme alls i köket om innerdelen sitter där jag skissat? (OBS, skissen är inte helt skalenlig... Huset är lite mer avlångt än vad det verkar). Att sätta den i vardagsrummet är inget alternativ, frun gillar inte störande ljud när vi ser på film/TV.
 
  • Handritad skiss över enplansvilla, indelad i rum och markerad placering för luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en annan diskussion men Pannasonic är väl ett av märkena som har högst innerdel. Enligt den försäljaren jag pratade med gällde bara garantin om den installerades enligt anvisningarna och då skulle maskinen ha 10 cm mellan innerdel och tak. Jag sneglar nu mot samsung som har modeller som bara är 26 cm höga. Jag jagar centimeteratar :)
 
A
Vill du ha lägst innedel så är det nog just panasonic lz25(35)tke som gäller-24,9cm hög:) minsta mått till tak 30mm.
 
Redigerat:
Nähä, Samsung kräver bara 28 cm till tak. Den är kilformad och hämtar inluften snett framifrån. :cool:
 
A
Joho:) 24,9+3=27,9! eat my dust:cool:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Fan, ok! jag lägger mig platt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kanske en annan diskussion men Pannasonic är väl ett av märkena som har högst innerdel. Enligt den försäljaren jag pratade med gällde bara garantin om den installerades enligt anvisningarna och då skulle maskinen ha 10 cm mellan innerdel och tak. Jag sneglar nu mot samsung som har modeller som bara är 26 cm höga. Jag jagar centimeteratar :)
Jo, jag har kollat på både Samsung och Panasonics LZ25 som är mindre men.... Jag gillar modellen HZ25 bättre. Tycker den mer motsvarar det jag vill ha. Och sätter jag den där jag ritat så är inte längre utrymme något problem, där går det bra att sätta den med 10 cm till taket.
 
A
Funderar på om det vore bättre att sätta den i allrummet på ytterväggen,är absolut ingen expert på området men känns som att spridningen ut i huset skulle bli bättre,däremot vill man inte ha blåsten direkt där man sitter/vistas.
 
Handyman 1 skrev:
Funderar på om det vore bättre att sätta den i allrummet på ytterväggen,är absolut ingen expert på området men känns som att spridningen ut i huset skulle bli bättre,däremot vill man inte ha blåsten direkt där man sitter/vistas.
Var en tanke jag hade först... Tyvärr sitter det ett dubbelfönster mitt på den väggen på samma höjd som dörrhålet. Så det är lika ont om utrymme mellan tak och fönsterhål som det är mellan tak och dörrhål. Ska det gå att få in den där eller över dörren skulle jag vara tvungen att satsa på en LZ25 istället. Tycker dock inte att en placering över dörren egentligen skulle bli optimal ens med en LZ25 eftersom värmen skulle inte skjutas "in" i huset utan rakt in i den motstående väggen. Hade varit annorlunda om dörrhålet till vardagsrummet varit mitt emot ytterdörren.
 
Vi satte vår pump i ena gavelsidan, där den hade hela hallen rakt framför. Lite liknande din planlösning med hallen. Vi märker ingen större skillnad i vardagsrummet där den sitter jämfört med sovrummet längst bort i hallen. Sätt den i köket så den har hela hallen fri?
 
LZ25TKE skulle jag avråda från. Den är förvisso lägre än de flesta andra. Den är dessutom okej att sätta närmare tak. Jag har för mig att 50-60mm är ok luftspalt på den men just LZ låter förbannat högt om innedelen. Den har ett mycket högre luftflöde än alla andra panasonic bortsett från VZ modellen som är likvärdig. HZ25 är ett mycket bättre val, om man lyckad hitta en placering åt den :)

Jag hade spontant sagt att det gäller att värma de öppna stora ytorna i första hand med pumpen för att få en bra ekonomi så jag skulle nog placera den i ditt allrum hellre. Riktad mot kök och vardagsrum då det är där trivselytorna är och där vill man generellt ha varmare än i sovrummen. Är man en familj med barn/ungdomar så kan man ju räkna med att dörrarna till sovrummen är stängda större delen av dygnet och då är det svårt att få in värmen dit ändå. Där brukar tv-spel och datorer sköta värmen.

Ju större luftvolym pumpen har att jobba i desto bättre blir verkningsgraden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.