Jag tänkte bygga en bastu i en liten lekstuga med trädgårdsförråd i rummet bredvid.
Stugan är helt oisolerad, endast yttre träpanel med en del småglapp. Trä i taket med takpapp och plåttak. Rummet är c.a. 230cm x 120 cm med snedtak. 190 cm i ena änden och 160 cm i andra kortänden där även dörren finns. På ena långsidan finns en öppning, 80cm x 60 cm där jag tänkte sätta in ett fönster.
Golven består av impregnerade reglar med liten glapp emellan.

Tänkte använda bastun året om. Vill kunde kast på vatten på aggregat och väggar, men duschar annanstans.

Tacksam för synpunkter och tips på konstruktion enligt nedan.

1. Vägg. Sätta på 20 mm läkter på ytterpanel och sen vindskydd. Därefter 45 mm mineralull. Sen bastufolie, sen 20 mm läkter och sen stående bastupanel. Korrekt?

2. Tak: Sätta på 20 mm läkter. Därefter 45 mm mineral ull. Sen bastufolio med bastupanel direkt på. Korrekt?

3. Vägg/tak: tänkte sätta ditt en vanlig hörnlist. Korrekt?

4. Bastuaggregat och ventilation: 5kW elaggregat. Mineritskiva i taket (160cm) med 5 cm luftspalt. Korrekt? Behövs mineritskiva på väggarna runt aggregatet? Inluft under aggregat och via golvet. Frånluft på andra kortsidan högst upp in till trädgårdsförråd. Korrekt?

5. Fönster: Vanligt 2 glas fönster (80x60 cm). Bastufönster behövs endast vid större golvytar. Korrekt?

6. Golv: Osäker på om jag kan behålla befintlig oisolerade golv på reglar. Behöver jag göra något på nedre delen av väggarna?

7. Lavar: Tänkte bygga 1 på ena kortsidan (för dottern), och 2 på långsidan lite högre upp.


MVH
// Jens
 
murak
Tycker allt låter väl genomtänkt, förutom elgaggregatet som jag inte kan uttala mig om det är lämpligt i ett ouppvärmt utrymme. Men det kanske tillverkaren kan svara på?

Förstår att det är dyrare med ved, men du har ju fördelen att det är en ganska "oöm" installation som tål att stå oanvänd ett tag.

Tycker du kan behålla golvet som det är, men visst, att skydda väggarnas reglar på nått sätt där de möter golvet är väll skysst så de inte suger I sig fukt.

Skicka gärna nån bild! Lycka till!
 
Vad blev det för budget på bygget lät väldigt intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.