Har putsat i ordning spruckna putsade ytor i murstocken i en äldre bastu som ska snyggas till lite mer med annan dörr bl.a.

En bekant nämnde något om att det borde "prajmas" (läs användas primer) på ytan eftersom det faller av damm eller sand från ytorna, även de som tidigare varit putsade.

Antar att man även måste måla på det primade ytan. Låter ju ganska simpelt, men då är frågan när det är ett så pass litet utrymme, när man sen använder bastun, kastar bad och det blir fuktigt, vad som händer med primer och färg och ev otrevliga ångor.

Finns det möjlighen någon lämplig hälsovänlig färg och primer till ändamålet? Eller är det något mer som bör göras?

Finns en självdragsventil samt indirekt friskluftsventil till bastun. Helst vill man ju ha dörren stängd under bruk...
 
Primer använder du när puts eller betong är gammal. D vs suger dåligt. Ibland kan det räcka att slamma innan man putsar upp. Vilken färg som du använder beror lite på vilken vägg det avses. Är det en del av yttervägg skall den alltid målas med våtrumsfärg. Har du bilder?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Primer använder du när puts eller betong är gammal. D vs suger dåligt. Ibland kan det räcka att slamma innan man putsar upp. Vilken färg som du använder beror lite på vilken vägg det avses. Är det en del av yttervägg skall den alltid målas med våtrumsfärg. Har du bilder?
Utveckla gärna varför du föreslår våtrumsfärg? Blir inte sådan väldigt tät?

Jag funderar nämligen också på målad putsad vägg i delar av min källarbastu. en liten del är yttervägg. Det mesta är murade innerväggar som står på oisolerad platta. Är inne på en öppen färg i bastu och relax och endast tätskikta och kakla i duschhörnan. Jag prioriterar i första hand att ha en konstruktion som kan släppa ut och ventilera bort den eventuella fukt som kommer utifrån. Bastun används så pass sällan så att fukt från bastun letar sig in i den putsade väggen ser jag som ett litet/obefintligt problem. Siktar på att ha god ventilation bara så det kan torka upp ordentligt efter bastubad.
 
Våtrumsfärg är tät. Och det skall vara tätt där bastun är i direkt anslutning till yttervägg. Det är i alla fall principen jag har fått lära mig.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Våtrumsfärg är tät. Och det skall vara tätt där bastun är i direkt anslutning till yttervägg. Det är i alla fall principen jag har fått lära mig.
Finns ju många skolor såklart och ville gärna höra dig utveckla eftersom du lät så tvärsäker. Jag tror dock att det är bättre att göra tvärt om och det kommer att vara min plan tills dess att jag övertygas om annat.
Jag resonerar som så att jag vill ha en källare där väggarna kan andas så mycket som möjligt. Bastubadandet kan såklart tillföra lite fukt som man spontant skulle vilja "skydda" väggen ifrån men ser man krasst på det så står ju bastun oanvänd 99,99 % av tiden. Så länge man ger väggen förutsättningar att kunna torka upp på ett bra sätt efter bastubad så anser jag att det är safe att använda andra (icke täta) produkter.
 
@Stuff
Anledningen är enkel. Det är samma effekt som bastufolien. Man vill att fukten skall gå ut genom ventilen till ett ventilerat utrymme. Bastufolien kan bli ett problem är om det är fristående byggnad som står ouppvärmt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
@Stuff
Anledningen är enkel. Det är samma effekt som bastufolien. Man vill att fukten skall gå ut genom ventilen till ett ventilerat utrymme. Bastufolien kan bli ett problem är om det är fristående byggnad som står ouppvärmt.
Ja och nej. I en källlare/stenbyggnad ser jag inte att det är lika enkelt/självklart att där måste finnas ett tätt skikt. Har man en bakomliggande konstruktion av trä och/eller isolering som kan tänkas suga upp fukt från luften så ser jag behovet av att spärra med hjälp av bastufolie eller annat tätskikt
Men om man bara har en murad och målad vägg (i en källare t.ex) vad finns det då att skydda? Visst kan muren bli lätt fuktig på ytan efter ett bastubad men det är ju inte värre än att det torkar upp efteråt. Mängden fukt är ju inte direkt så stor att väggen blir genomblöt. Jag ser snarare problem med att börja tillföra täta skikt i onödan och tänker hålla källarväggarna så diffusionsöppna som det går i både bastu och övriga delar av källaren. Skulle jag basta dagligen skulle jag kanske eventuellt kunna tänka om men hus mig är bastun till 99,99% av tiden lika torr som resten av huset.
 
Här är det ju snack om murstock, altså pipa. att måla med tät färg i bastu generellt gör att det finns risk att färgen flagnar av, det kommer alltid inn fukt ngt ställe under färgen och detta kombinerat med stark värme bidrar til detta, värmen från baksidan av färgen (från rökkanal)kan också göra det knepigt.
Vi har iofs en gammal bastubygg i familjen där murstocken är målad (säkert 1980 senast) och det ser väl fortsatt ok ut, men ngn spricker och losning av färg är det-vet inte vilken typ av färg det är).
Personligen hade jag bara haft putsad yta ev. Behandlat med dammbindare/primer för betong/tegel.
Mvh
Sakke
 
S Stuff skrev:
Ja och nej. I en källlare/stenbyggnad ser jag inte att det är lika enkelt/självklart att där måste finnas ett tätt skikt. Har man en bakomliggande konstruktion av trä och/eller isolering som kan tänkas suga upp fukt från luften så ser jag behovet av att spärra med hjälp av bastufolie eller annat tätskikt
Men om man bara har en murad och målad vägg (i en källare t.ex) vad finns det då att skydda? Visst kan muren bli lätt fuktig på ytan efter ett bastubad men det är ju inte värre än att det torkar upp efteråt. Mängden fukt är ju inte direkt så stor att väggen blir genomblöt. Jag ser snarare problem med att börja tillföra täta skikt i onödan och tänker hålla källarväggarna så diffusionsöppna som det går i både bastu och övriga delar av källaren. Skulle jag basta dagligen skulle jag kanske eventuellt kunna tänka om men hus mig är bastun till 99,99% av tiden lika torr som resten av huset.
Avsaknaden av isolering innebär att man kan frångå den principen. Men jag ser inte heller något problem med våtrumsfärg då bastun torkar ur och den fukt som finns drivs ut via ventilen då bastufolien hindrar fukten ta annan väg. Enstaka bastubad lär ju inte heller kräva något. Det jag tänker är att det kan bli problem om man gillar bada blöta bastubad ofta.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Avsaknaden av isolering innebär att man kan frångå den principen. Men jag ser inte heller något problem med våtrumsfärg då bastun torkar ur och den fukt som finns drivs ut via ventilen då bastufolien hindrar fukten ta annan väg. Enstaka bastubad lär ju inte heller kräva något. Det jag tänker är att det kan bli problem om man gillar bada blöta bastubad ofta.
Nu börjar du resonera lite iaf :) Tyckte inte att det kändes schysst mot TS att vara så kategorisk och skriva saker som att ”våtrumsfärg skall användas”. Man lär ju tänka lite från fall till fall.
I mitt fall tror jag iaf att våtrums skulle skada mer än det skulle hjälpa iom att jag ser till risken för tillskjutande fukt utifrån som större. Våtrumsfärg skulle då bara få den fukten att samlas i väggen och få färg och puts att släppa (precis som i de flesta källare där man felaktigt målat med en för tät färg)
 
S Stuff skrev:
Nu börjar du resonera lite iaf :) Tyckte inte att det kändes schysst mot TS att vara så kategorisk och skriva saker som att ”våtrumsfärg skall användas”. Man lär ju tänka lite från fall till fall.
I mitt fall tror jag iaf att våtrums skulle skada mer än det skulle hjälpa iom att jag ser till risken för tillskjutande fukt utifrån som större. Våtrumsfärg skulle då bara få den fukten att samlas i väggen och få färg och puts att släppa (precis som i de flesta källare där man felaktigt målat med en för tät färg)
Det var verkligen inte illa menat.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det var verkligen inte illa menat.
Det tror jag inte heller och jag hoppas att jag inte framstår som raljant eller otrevlig

Tycker bara att det är viktigt på ett forum som detta att backa upp sina uttalanden med antingen en hänvisning till källa (som regelverk eller liknande) eller ännu hellre backa upp det med ett bra resonemang och motiveringar. På på sätt lär sig TS och vi andra oss mycket bättre.

Själv är jag en nyfiken ingenjör som aldrig har nöjt mig med svar som "därför" :p
 
  • Gilla
Limpatraz och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det tror jag inte heller och jag hoppas att jag inte framstår som raljant eller otrevlig

Tycker bara att det är viktigt på ett forum som detta att backa upp sina uttalanden med antingen en hänvisning till källa (som regelverk eller liknande) eller ännu hellre backa upp det med ett bra resonemang och motiveringar. På på sätt lär sig TS och vi andra oss mycket bättre.

Själv är jag en nyfiken ingenjör som aldrig har nöjt mig med svar som "därför" :p
Jo. Det blir ju lite svårt att förstå om man inte vet varför.
 
Kanske sent ute men som målare har jag en kommentar. Plastfärg kommer nog inte hålla i den värmen som blir i en bastu den blir mjuk vid så höga temperaturer. Skulle rekommendera silikatfärg den tål värme och andas mycket bättre en tät färg är inte bra.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Kanske sent ute men som målare har jag en kommentar. Plastfärg kommer nog inte hålla i den värmen som blir i en bastu den blir mjuk vid så höga temperaturer. Skulle rekommendera silikatfärg den tål värme och andas mycket bättre en tät färg är inte bra.
Har inte gjort något mer i bastun mer än att monterat tillbaka sittpallar och städat ut.

Vet inte om den ens är korrekt utformad när jag läst olika guider om folie och div annat på väggarna.

Nu är det ju uppreglat med trä mot betongvägg och träpaneler utanpå detta. Har inte sett något fuktgenomslag i träet. Ligger inget trä fäst mot golvet dock.

Kan hända att den är funktionsmässigt fånigt konstruerad. Mitt mål var bara att laga ett hål där sotlucka skulle sitta efter krav från sotaren.

Fast det är ju lite off topic appropå målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.