Hej,

Har ett bastuaggregat som funkar fint så länge värmen är på. När sedan termostaten klickar till och den slår av så löser jfb. Allt som oftast brukar det väl vara värmeelementen som lider av överslag men då borde väl problemet uppstår när värmen är igång. Ligger felet i termostaten tro eller kan överslag i elementen te sig på detta vis också?

3 faser utan nolla om det spelar roll.

/A
 
Man kan ju börja med att megga elelementen (eller mäta ohm talet till jord/hölje) för att utesluta element fel.
Prova att rotera elementen mellan faserna.
Ofta är en fas fast ansluten till elementen och de två andra går via termostatet 2 poler.
 
Hur gammal är JFBn?
Spelar det roll vad annat som belastar JFBn samtidigt?
Är det endast termostaten orsakar detta eller det att provocera fram genom att bryta strömmen till aggregatet?
Kan du provocera fram genom att manuellt dra ned termostaten?
Hur långt av avståndet mellan JFB och bastu?

Jag lutar åt att felet ligger i att termostaten inte bryter snabbt o distinkt.
 
Just nu är aggregatet fulkopplat på en 380-handske i garaget, det är ett bättre begagnat aggregat som ska in i en bastu som håller på byggas. Jordfelsbrytaren är mindre än två år så den bör va i gott skick.

Aggregatet är ett Tylö med tre element, ett har konstant fas, de andra två går via termostat som bryter i två steg. Det som hände var att när jag vred termostaten neråt till den klickade då löste jfb i samma ögonblick.

Det går inte mäta någon kortslutning mellan hölje och element men jag har bara en vanlig hobbymultimeter. En sådan kortslutning borde ju dock läcka ström när den värmer, inte när den vilar så därav min misstanke att det är termostaten.

Hsh så verkar en termostat kosta runt tusenlappen och ett sprillans nytt Harvia budgetaggregat två tusenlappar. De får bli de senare, känns inte så givande att köpa delar på måfå, de blir lätt dyrare än att köpa nytt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan ju möjligen testa termostaten med bortkopplade element.

En annan lite långsökt förklaring. Om man tänker sig att elementen är Y kopplade mot en mittpunkt. Och den av någon anledning kopplats ihop med jord. Då blir det ingen ström mot jord så länge du har balanserad belastning. När termostaten bryter bort ett element, så får du obalans, ochdet blir ström från mittpunkten till jord.
 
Jag hade samma beteende på mitt bastuaggregatet. Jordfelsbrytaren löste ut när termostaten slog ifrån. Bastun hade stått oanvänt i flera år så jag misstänkte fukt i elementen. Jag kopplade 48 VDC direkt över elementen och lät dom stå och värmas ett dygn ca för att driva ut fukten. Isolationsresistansen gick upp en hel del och problemet med att jordfelsbrytaren löser ut försvann.

/m
 
Tack för tipsen, det låter mer rimligt att det blir obalans, jag är dålig på hur ström mellan faser beter sig, så mycket enklare när man tar det mot en nolla.

Den högsta effekt likström jag har utrustning till är 12V 10A. Klart värt ett försök. Återkommer med resultat :)
 
En JFB känner inte av om det är obalans mellan faserna den känner endast av om det är obalans mellan fas(er) och nolla samt/eller om det är ett läckage till jord
 
L
Väcker gammal tråd...
Har också råkat ut för jfb som slår till när bastun användes för första gången på väldigt länge. Jfb:en är nyare o installerad bara för nått år sedan. Bastun fungerade bra under en halvtimme, sedan vet jag inte om det var termostatet som slog till eller att jag skvätte på vatten, iaf så 'gnistrade det till' nånstans i aggregatet o jfb:en bröt direkt. Provade slå på aggregatet en gång till men jfb:n bröt direkt.
Har kopplat ur alla säkringar o står inför valet att felsöka/reparera eller köpa ett nytt aggregat...
'Fukt i elementen'? Hur kan det ens vara fukt I elementen,,,?
Tips/råd?
 
L lalabobo skrev:
Väcker gammal tråd...
Har också råkat ut för jfb som slår till när bastun användes för första gången på väldigt länge. Jfb:en är nyare o installerad bara för nått år sedan. Bastun fungerade bra under en halvtimme, sedan vet jag inte om det var termostatet som slog till eller att jag skvätte på vatten, iaf så 'gnistrade det till' nånstans i aggregatet o jfb:en bröt direkt. Provade slå på aggregatet en gång till men jfb:n bröt direkt.
Har kopplat ur alla säkringar o står inför valet att felsöka/reparera eller köpa ett nytt aggregat...
'Fukt i elementen'? Hur kan det ens vara fukt I elementen,,,?
Tips/råd?
Du måste även koppla ur nollan om du inte vill att aggregatet ska kunna påverka din JFB
 
L
Finns ju knappast någon krypström som kan gå via nollan om alla faser är bortkopplade...i aggregatet iaf.
 
"Krypströmmen" kan uppstå om om man har ett jordfel någon stans i anläggningen och belastar en helt annan grupp. Ett typexempel som många har fått erfara är då man tar bort säkringen för en grupp och sedan klipper av en kabel så att man för en kort stund kortslutet nolla och jord. Att jordfelsbrytaren då löser brukar var ett mysterium för många.men är mycket naturligt då det kan vara en liten spänningskillnad mellan jord och nolla som driver strömm över jordfelet och därmed löser JFB.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L
Ja, jag förstår det. Men oklart vad ev andra fel i anläggningen har att göra med nollan i mitt bastuaggregat...
Som sagt, jfb:n fungerar, resten av huset fungerar. Mätt upp (innan säkringarna togs bort) aggregatet, ingen spänning mellan någon fas, jord eller nolla. Ingen kortslutning mellan elementen till jord eller nolla heller.
Är en gammal Tylö med extern kontrollpanel. Så tog bort säkringarna för att undvika att ngn skulle ovetande slå på bastun.

Men inser att jag uttryckte mig lite fel, jag har inte 'kopplat bort' faserna i agget, jag tagit bort säkringarna. Om jag ska koppla ur faserna, så kommer jag självklart även koppla ur nollan också.
 
Redigerat:
Men OM du har isolationsfel i bastuaggregatet, och du har någonting annat, vad som helst som drar ström i huset, så kan det gå en ström från nollan i ditt kylskåp (exempel) via nollan till bastuaggregatet och igenom felstället mot jord. Då löser jordfelsbrytaren.
Risken att detta skall hända blir större om den andra förbrukaren drar mycket ström, det blir en högre ström i nollan, en del av den går igenom felstället, huvuddelen går ”rätt” väg.
 
L lalabobo skrev:
'Fukt i elementen'? Hur kan det ens vara fukt I elementen,,,?
Det är en bra fråga. Det är visserligen vanligt att värmeapparater förr eller senare börjar läcka ström, men tillverkare av bastuaggregat verkar ha extra svårt att hålla tätt. De kanske har något att lära ifrån tillverkare av elpatroner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.