Vi har beställt en Gardena Smart Sileno Life 750.

Vi håller på att anlägga gräsmassa nu till vårt nya hus. Just nu har vi lagt ut matjord och i vår/sommar ska vi rulla ut gräs. Borde man lägga begränsningskabeln och guidekabeln under gräsmassan, alltså innan vi rullar ut den?
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Fixa gräsmattan, sedan kan du lägga ut kablarna på vanligt vis.
 
Ok tack! Då gör vi väl så då.

Ser förresten att jag skrivit gräsmassa överalllt, konstig autocorrect för gräsmatta...
 
S slugger75 skrev:
Vi har beställt en Gardena Smart Sileno Life 750.

Vi håller på att anlägga gräsmassa nu till vårt nya hus. Just nu har vi lagt ut matjord och i vår/sommar ska vi rulla ut gräs. Borde man lägga begränsningskabeln och guidekabeln under gräsmassan, alltså innan vi rullar ut den?
Det låter väl som en smart idé!
 
Gör det efteråt. Om du gör det innan kommer du ändå få fästa den med märlor (den ligger inte still av sig själv) så det blir samma jobb. Men du kommer inte veta exakt var gräskanter och liknande blir.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ofta vill du justera tråden och det blir en omöjlighet under mattan, mao lägg kanten efter. Men hade nog funderat på att lägga ner guiden innan så är du av med den.
 
Jag skar ett spår i gräsmattan runt hela tomten men det var helt bortkastade timmar. I efterhand har man ju velat finjustera en hel del. (Det ska klippas så långt ut som möjligt och så nära hinder som möjligt men samtidigt vill man inte att klipparen kör fast).

Så här i efterhand skulle jag bara ha lagt ner tråden ovanpå gräsmattan. En välmående gräsmatta döljer det mesta av tråden efter bara några veckor. Att ha gräsmattan hyfsat kortklippt när man lägger ut tråden underlättar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Guidekabeln kan med fördel stoppas ner i en skåra i gräsmatta utan att nyttja märlorna, då den ofta ligger i område där man rör sig och då inte vill riskera att fastna i tråden.
 
Att lägga tråden före rullgräset tycker jag är smart bara man vet var kanter och hinder kommer att bli så går det bra
Å andra sidan lägger man tråden ovanpå gräset så är det hart när omöjligt att hitta tråden efter några månader och att få upp den nästa år är jobbigt.

Jag har skarvat med orange FK, tror ni att den syns, näää

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.