Hejsan,

Håller på att färdigställa ett garage och ska måla golv som nästa steg.
Sedan vill jag montera en tunn golvlist som påkörningsskydd i nederkant men jag vill att den ska bygga så lite som möjligt utåt så tjocka trälister går bort.
Remsor i 2 eller 3 mm aluminium någonstans 10-15 cm höga i 3 meters längder vore perfekt att skruva dit.

Har sökt på nätet men inte hittat några färdiga lösningar.
Hur har andra gjort, har någon några tips kring tunna golvlister men ändå minst 10 cm höga?

Med vänlig hälsning, Stefan
 
  • Hörn av ett garage med nymålat grått golv och vita väggar med röd list längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Åk till närmaste plåtslagare och be dem göra lister till dig så som du vill ha dem :)

/Johan
 
J Johan Häggner skrev:
Hej!

Åk till närmaste plåtslagare och be dem göra lister till dig så som du vill ha dem :)

/Johan
Jo, jag har varit i kontakt med en plåtfirma. De kan klippa vilken höjd jag önskar ur 3 meters plåtar så det blir någon sådan lösning.
 
Gjorde sånna här till mitt
 
  • Gipsvägg som möter ett råbetonggolv med en synlig skarv och golvlist monterad längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kompani
  • Laddar…
J Johan Häggner skrev:
Gjorde sånna här till mitt
Snyggt och riktigt proffsigt med den bockade kanten. :)

En polare som är målare har tipsat om en grej jag kan förmedla och det är att dra en sträng latexfog på insidan i nederkant innan man sätter listen. Så om man råkar sparka omkull en hink eller något så kan inte vätska rinna in och sugas upp av väggen.
 
Jag har dragit en sträng med grå silikon längst ner tror det är bättre än latex då den inte torkar och spricker på samma sätt!
 
J Johan Häggner skrev:
Jag har dragit en sträng med grå silikon längst ner tror det är bättre än latex då den inte torkar och spricker på samma sätt!

Målare gillar övermålningsbara fogmassor och jag tror både silikon och latexfog funkar.
Det jag skulle undvika var rena konstruktionslim likt PL400 om man någon gång vill kunna plocka bort listen utan att få med sig väggen.
 
Stefan Rådmansö Stefan Rådmansö skrev:
Snyggt och riktigt proffsigt med den bockade kanten. :)

En polare som är målare har tipsat om en grej jag kan förmedla och det är att dra en sträng latexfog på insidan i nederkant innan man sätter listen. Så om man råkar sparka omkull en hink eller något så kan inte vätska rinna in och sugas upp av väggen.
Bockningen är bra att få gjort då väggarna sällan är helt raka och bocken då viker in mot väggen på ett snyggt sätt så man slipper glipor.
 
Bra tips, tack för det.
Jag kommer att låta en plåtfirma klippa remsor ur 3-meters plåtar.
Helst skulle jag vilja ha rostfritt men frågan är hur mycket det spårar ut kostnadsmässigt.
 
Inte så jävligt om du frågar på rätt ställe annars är det vanligt att de måste köpa hem en hel plåt så kolla med någon som jobbar med tillverkning i rostfritt. De kan göra samma saker som en plåtslagare. Det är ju bara en plåt med en knäck. En grej kan vara att göra en knäck utåt på nedersta centimetern så om det rinner någon nerför så blir det en droppnäsa och sugs inte upp bakom och så kan du lägga en stadig sträng silikon bakom.

Glöm inte sätta plåten med både skruv och sättlim så det inte buktar efter ett tak eller efter kollision.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.