Hej
Undrar om någon har tips på hur man bäst blir av med fukt i en krypgrund.
Håller på att renovera ett fritidshus med krypgrund på 75 m2 som ligger på den lägsta punkten i en dal. Det finns vatten i vissa delar av krypgrunden som jag tänker göra mig av med.
Den består i dagsläget av makadam med en platonmatta ovanpå. Vatten finns på vissa ställen ovan på mattan.
Vid dräneringsarbetet upptäckte jag att grundvattennivån ligger ca 10 cm över botten av sulan. I dagsläget är det lera runt huset så sulan står vad jag kan bedöma inte i vatten.
Har i dagsläget dränerat runt huset men inte hela vägen ner till under sulan. Gör jag det kommer jag få en vallgrav där jag lägger dräneringsröret i. I och med att diket jag har avrinning av dränering till är i samma nivå som grundvattnet kommer inget vatten rinna från huset. Jag kan förhindra att vatten rinner åt andra hållet med backventiler men kommer ju ha en blöt sula.
Alternativ jag tänkt på är:
1. Gräva ut och dränera under sulan. Anlägga en pumpgrop i hörnet på den delen av huset som är närmast diket som vattnet skall rinna (den lägsta punkten) och sedan pumpa bort vattnet från huset.
Nackdel med detta skulle kunna vara att jag får ett flöde från omgivningen mot huset som med tiden ökar då kanaler skapas.
2. Inte gräva längre ner än jag gjort och anlägga en pumpgrop som ovan.

Hört att man borde ha en pumpgrop i krypgrunden för att bli av med vatten där. Borde inte vatten rinna undan om jag dränerar runt huset. Skulle ev kunna fylla på med mer makadam och lägga på en tät platonmatta ovanpå.

Någon som har erfarenhet om vad som är lämpligt? Fler pumpgropar runt huset? Både utanför grund samt under?
 
Fukt och vatten är inte riktigt samma sak. Fukten är i luften och angriper trä konstruktioner när den är för hög.
Vattnet får du dränera eller pumpa bort om du vill bli av med.
 
Ja det är relativt bra ventilerat och går även att få bort ev fukt med en avfuktare om nödvändigt. Vill dock inte ha stående vatten under huset och funderar på om vatten kommer att sjunka undan om jag dränerar till en lägre nivå runt om huset.
Beroende på hur djupt jag gräver behöver jag då ev fylla på med makadam under huset för att få till en nivåskillnad mellan dränering och krypgrund. Alternativ så kan man komplettera med pumpgrop/pumpgropar som placeras på lämpligt/lämpliga ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.