Hej,

Håller på att fixa till en gammal carport som vi byggt gym i. Jag gjorde en snabb lösning för att kunna hålla värmen ordentligt, har en luft luft värmepump och det fungerar perfekt och håller värmen runt 20 grader året om.

Jag ska ge mig på att fixa till mina isoleringslösningar i sommar så det faktiskt blir ordentligt gjort då jag lyssnade på fel råd när vi gjorde det första gången.

Väggarna är isolerade med isolering rakt mot ytterpanelen, plast och osb skivor in mot garaget.
Person som isolerar en vägg i en carport omvandlad till gym med gula isoleringsskivor och träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer monterar en isoleringsduk mot en vägg i en carport omvandlad till gym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket satte jag oljeboard mot pannorna, isolering, plast och osb skivor.
Inredningen av en carport ombyggd till gym med synliga träbjälkar, isolering och OSB-skivor i taket och en lysrörsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ska rätta till detta, vilken väg ska jag gå utan att det kommer kosta en förmögenhet, eller hur länge kan jag klara mig med denna lösningen utan bekymmer?

Tack på förhand.
 
Väggarna: skulle jag behöva plocka loss panelen och sätta upp vindpapp utifrån och sedan spika upp panelen igen och isolera om inifrån? Eller kan detta lösas utan att plocka loss panelen?

Taket: Bör jag plocka tegelpannorna och ta väck läkten för att montera oljehärdad masonit ovanifrån på takstolarna för att få rätt överlapp samt få det tätt sedan på med nya reglar samt läkt att hänga pannorna i, sen isolera om inifrån? Idag sitter boarden monterad på läkten underifrån i varje fack.

Jag har inte tummen mitt i handen men är fortfarande i lärostadiet när det gäller allt. Görs något viktigt på huset låter jag hantverkare göra det men garaget/gymmet är mitt lilla hobbyprojekt där jag lär mig samtidigt :)
 
Jag håller på med något liknande, isolerar ett gammalt oisolerat garage.
Jag satte också isoleringen dikt an mot panelen, men jag hade bestämt mig att jag ska byta panel i år, så jag tänker helt enkelt slita ner panelen, linda in garaget i vinddukt, sen läkta och slutligen montera panel på det.
Nu var vintern ovanligt blöt och vidrig, men jag hyser hopp om att det inte hänt så mycket på insidan panelen trots allt, och i värsta fall får man väl sanera nån mögelfläck här och där.

Du borde väl kunna göra på samma sätt, varför byta ut isoleringen?
 
sYph sYph skrev:
Jag håller på med något liknande, isolerar ett gammalt oisolerat garage.
Jag satte också isoleringen dikt an mot panelen, men jag hade bestämt mig att jag ska byta panel i år, så jag tänker helt enkelt slita ner panelen, linda in garaget i vinddukt, sen läkta och slutligen montera panel på det.
Nu var vintern ovanligt blöt och vidrig, men jag hyser hopp om att det inte hänt så mycket på insidan panelen trots allt, och i värsta fall får man väl sanera nån mögelfläck här och där.

Du borde väl kunna göra på samma sätt, varför byta ut isoleringen?
Ja jag är inne på att göra samma, mitt har varit såhär i 2 år och jag tror helt ärligt att isoleringen och panelen har nog inte tagit stryk alls, känns som det tål att vara så i några år till i värsta fall.
Jag kommer nog ta taket först om 1 år och sedan ta väggarna senare nästa sommar.
Jag har även fått ett tips om att man skulle kunna riva ner allt inifrån igen och sätta lodrät läkt inifrån mot panelen, sätta upp vindpapp i varje "fack" där isloeringen ligger idag och sedan lägga i isolering där, då har man fått en simpel luftspalt mellan panelen och vindpappen. Då slipper man riva panelen också.
OM det är rätt kan jag inte svara på men det var ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.