Hej!
Jag bor i lägenhet och tycker alltid det är roligt att plantera olika plantor. Dock längtar jag såklart efter en trädgård och ett eget hus. Finns det fler härinne i samma situation och vad för plantor planterar ni?
 
Chili och paprika funkar väldigt bra, ta frön från goda frukter låt torka någon dag så att de inte möglar och plantera sedan. Även basilika, gräslök och andra örter, där kan man ta tillvara plantorna när man köpt färska kryddor i kruka. Dottern planterade sista snutten av sina salladslökar, funkar jättebra, de går att sköra flera gånger till, ungefär som gräslök.
 
Har med framgång tidigare odlat vanlig plocksallad i kruka i köksfönstret. Behöver passas med vattning, men grymt att kunna plocka blad hela sommaren och lägga på frukostmackan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Chili och paprika funkar väldigt bra, ta frön från goda frukter låt torka någon dag så att de inte möglar och plantera sedan. Även basilika, gräslök och andra örter, där kan man ta tillvara plantorna när man köpt färska kryddor i kruka. Dottern planterade sista snutten av sina salladslökar, funkar jättebra, de går att sköra flera gånger till, ungefär som gräslök.
Jag odlade paprika förra året. Jag tyckte det var svårt. Det var dock i en plantlåda, Hur odlade du dina?
Salladslök låter spännande. Det tror jag att jag ska prova. Planteras de bara i vanlig plantjord?
 
tensiden tensiden skrev:
Har med framgång tidigare odlat vanlig plocksallad i kruka i köksfönstret. Behöver passas med vattning, men grymt att kunna plocka blad hela sommaren och lägga på frukostmackan.
Hur stor kruka använde du? Det låter spännande. Jag är nybörjare på många saker, så hur köper man salladen? Är det bara vanliga frön och när ska de planteras?
 
K katreblin skrev:
Hur stor kruka använde du? Det låter spännande. Jag är nybörjare på många saker, så hur köper man salladen? Är det bara vanliga frön och när ska de planteras?
Det här var länge sedan, så jag hade inte en aning om odling alls.
Jag tog en rektangulär kruka som var 10x30x10 kanske. Fyllde med leca i botten och jord på det. Sen vanliga plocksallatsfrön som man annars puttar ner i jorden i trädgårdslandet. Höll det väl lagom fuktigt och sen hade jag gott om sallad hela sommaren. Nu är väl en utmärkt tid att börja.

Kan vara idé att inte så hela krukan eller ha två stycken eftersom du har ett par veckor när den är som bäst att skörda. Så lite nu, och mer om 3-4 veckor och sen lite mer om ytterligare 3-4 veckor, så bör du ha sallad i tre månader iaf.


edit: Det är ju i sig inget som skiljer det här från att köpa en färdig kruka med sallad på Ica och ställa den i fönstret, annat än att det är lite trevligare kanske (och billigare eftersom du får mängder med sallad).
 
  • Gilla
katreblin
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här var länge sedan, så jag hade inte en aning om odling alls.
Jag tog en rektangulär kruka som var 10x30x10 kanske. Fyllde med leca i botten och jord på det. Sen vanliga plocksallatsfrön som man annars puttar ner i jorden i trädgårdslandet. Höll det väl lagom fuktigt och sen hade jag gott om sallad hela sommaren. Nu är väl en utmärkt tid att börja.

Kan vara idé att inte så hela krukan eller ha två stycken eftersom du har ett par veckor när den är som bäst att skörda. Så lite nu, och mer om 3-4 veckor och sen lite mer om ytterligare 3-4 veckor, så bör du ha sallad i tre månader iaf.


edit: Det är ju i sig inget som skiljer det här från att köpa en färdig kruka med sallad på Ica och ställa den i fönstret, annat än att det är lite trevligare kanske (och billigare eftersom du får mängder med sallad).
Ja och mycket roligare att odla själv. Tack för tipset, blir nog en tur till plantskolan i helgen så att jag kan få det igång .)
 
K katreblin skrev:
Ja och mycket roligare att odla själv. Tack för tipset, blir nog en tur till plantskolan i helgen så att jag kan få det igång .)
Kör hårt! Jag köpte nog allt på Ica när det begav sig. Kruka, jord, leca, frön.
 
  • Gilla
katreblin
  • Laddar…
Jag förutsätter att du inte har balkong med tanke på frågeställningen? Annars är det ju ett givet ställe att odla på.

Men om det finns några grönytor i anslutning till lägenhetshuset skulle du kunna annektera lite mark för att odla på. Min erfarenhet är att det bara är uppskattat och till och med de som man har mindre bra kontakt med blir glada av att man håller på och påtar.
 
  • Gilla
katreblin
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag förutsätter att du inte har balkong med tanke på frågeställningen? Annars är det ju ett givet ställe att odla på.

Men om det finns några grönytor i anslutning till lägenhetshuset skulle du kunna annektera lite mark för att odla på. Min erfarenhet är att det bara är uppskattat och till och med de som man har mindre bra kontakt med blir glada av att man håller på och påtar.
Jag har faktiskt en ganska stor altan/terrass som jag odlar lite på. Men det är begränsat med hur mycket eftersom där också står ett bord och en grill :) Men det var faktiskt en god idé med att fråga om jag får plantera några kassar vid vårt grönområde! Undersöker det :D Tack!
 
Allt är fråga om prioriteter, grill på balkong känns ju "sådär", då det enda tillåtna sättet är elgrill och man kan ju nästan lika gärna steka maten då, gasol är inte så mkt bättre. Visst, har man en "altan", så kan man ju ha en riktig grill, men då borde man ha tillräckligt med plats för att inte behöva välja bort ngt. Jag har bara en liten balkong, men genom att bygga en måttanpassad odlingslåda (med automatbevattning) så utnyttjar jag utrymmet optimalt. Plantor behöver oftast mer jordmån i höjdled än i sidled, runda krukor är ett fruktansvärt slöseri med plats. Mina tomater når upp till grannens balkong mot slutet av säsongen, men jag har fortfarande plats att sitta och käka om jag så vill. Gurkorna hänger jag utanför balkongräcket, eftersom jag bor en halvtrappa upp kan jag skörda dem utifrån. Enda buggen är att plantorna skuggar kvällssolen när de blivit lite högre, men det får jag leva med.:cool:

Du får säkert lov att plantera utanför huset, men ärligt talat tror jag inte ens att du behöver fråga. Det är dock bra att ha kombon balkong-friland, för grödor som lämpar sig för balkongodling är oftast inte samma som de som lämpar sig för friland. På balkongen kan man odla mer på "höjden" och växter som kräver ett varmare mikroklimat/jordtemp, på friland kan man odla mer skrymmande och mindre känsliga saker, typ chili och tomat på balkongen, relativt stor avkastning per kvadratmeter, medan grödor som potatis och lök går finfint på friland där lite mer areal behövs för att få skörd.(y)
 
  • Gilla
katreblin
  • Laddar…
K katreblin skrev:
Jag odlade paprika förra året. Jag tyckte det var svårt. Det var dock i en plantlåda, Hur odlade du dina?
Salladslök låter spännande. Det tror jag att jag ska prova. Planteras de bara i vanlig plantjord?
Ja, dottern sätter ner stumpen som blir över av salladslöken när man använt den i en kruka bara.

Paprika/chili står i vanliga blomkrukor, en planta i varje. man kan ha varje planta i ett par år iallafall. Blommorna behöver pollineras med pensel om man inte har dem ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.