Hej alla hjälpsamma,

Ska bygga ett trädäck, delvis mot mark och delvis på plint som ritat på bilden nedan (pga markförhållanden). Framförallt bärlina och skruvregel på plint som jag funderar över. Med tanke på placering av plintar, räcker dubbla 45x170 (eller 190) ihopskruvade i bredd som bärlina med 45x170 skruvregel (cc 60) ovanpå? Vill undvika svikt. Kommer ha 34x145 trall.

Tacksam för alla kommentarer!
 
  • Ritning av trädäcksstruktur med måttangivelser för bärlinor, skruvreglar och placering av plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvreglarnas dimension är bra. Med 34x145 trall kan du öka c/c-avståndet mellan skruvreglarna till 750 mm. Det blir mycket stumt. Däremot är plintavstånden till bärlinorna alldeles för stora. Jag föreslår tre plintar på mitten i stället för en. Då blir dubbla 45x195 bra.
 
Tack. Om jag istället ökar bärlinan till dubbla 45x220 på varje rad, vilket avstånd kan man ha mellan plintarna då på ett ungefär? Vill helst undvika gräva för många hål pga stenig mark.
 
Med dubbla 45x220 kan du gå upp till 2,5 m plintavstånd. Om du vill minska antalet plintar är det bättre att korta in avståndet mellan bärlinorna. Minskar du det till 1,6 m kan du ha 3 m mellan plintarna om du använder dubbla 45x220 C 24. Samtidigt kan du gå ner till 45x120 på skruvreglarna.
 
  • Gilla
Skalig
  • Laddar…
D
Vad tycker du om den här tabellen Justus? Jag antar att du sett den förut.

Tabeller som visar minsta avstånd mellan plintar under bärjälkar och minsta dimension för golvbärjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inget jag kan rekommendera. Felen är större i den vänstra än i den högra, men ingen är korrekt. Kombinationen av c/c-avstånd och plintavstånd för bärlinor i den vänstra delen leder till alltför stora lastupptagande ytor, och den högra delen till för stor golvsvikt. Man måste komma ihåg att altandäck är oskyddade mot nederbörd (klimatklass 3) och höga fuktförhållanden som allvarligt sätter ner virkets hållfasthetsegenskaper. Dessutom ger trallvirke som är skruvat med luftspringor sämre samverkan mellan intilliggande skruvreglar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack för kommentaren! Känns trist att jag byggd en 60m2 altan utefter den där tabellen :(

Vi har tidigare diskuterat mitt val av 45x70 som spikreglar. Jag måste tyvärr fortsätta på den inslagna vägen men det jag kan göra är att lägga reglarna (45x145) i mellanlagret närmare tex cc 60.

Jag får glädja mig med att jag har 100-120m2 kvar att plinta.

Kan du rekommendera någon tabell som jag kan få ta del av?
 
Jag förstår ju att de som saknar kunskaper i hållfasthetslära (= de flesta självbyggare) behöver något att luta sig emot. Samtidigt leder det lått till att man slutar tänka själv. Det finns en tabell på Svenskt Träs hemsida som nog är tillförlitlig. Jag var med och diskuterade den i en annan tråd häromdagen. Googla på Svenskt Trä. Om markförhållandena är sådana att man kan klara sig utan bärlinor blir allt genast enklare. Men alla ska ju ha altaner stora som dansbanor idag...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
Jag har kikat på svenskt trä men den går bara ner till 45x120 för golvreglar :( Det finns en omräkningsfaktor för dimensioner på 70mm istället för tabellens 45mm men jag har liksom inget grundvärde att räkna på.

Med respekt för trådrubriken och TS så får du @justusandersson jättegärna slänga ett öga på mina frågor i min egna tråd. skulle verkligen uppskattas.

https://www.byggahus.se/forum/threads/spaennvidd-70x70.364317/page-2#post-3648519

Frågorna är sammanfattade i sista inlägget.
 
Jag skulle säga att ca 1 meter är max spännvidd för 45x70 reglar om det är C 24. annars 90 cm.
 
D
Ok! Tack Även om jag går ner till att spika trallen cc40?
 
D
1 meter borde jag kunna öka till 1,16 om jag istället kör 70x70 C24?
 
  • Gilla
Kesella
  • Laddar…
Den frågan har inget exakt svar (beror på tralltyp o infästning mm), men spännvidden kan nog ökas någon decimeter.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ca 1,2 m för 70x70 C 24.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tusen tack Justus.

Då är det bara överhänget kvar att fundera över.

jag får kanske pröva mig fram till något lämpligt överhäng. Går ju börja med 20 cm och se om det sviktar längst ut och isf ta bort en planka och komma ner på ett överhäng på 8 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.