Hej

Jag skall inreda vinden på ett gammalt hus och undrar vad som är enklast för att rikta golvet eller om det behövs.

Där ligger i dag ett plankgolv 20-25 cm breda plank. Golvet lutar ca 10 cm mest på 4 m från ena gaveln.

1. skall jag ta upp det gamla plankgolvet och skruva och limma på reglar på sidorna på det gamla golvet och sen på med gles panel och golvvärme o golv. (mycket jobb det är ca 100 m2)

2. Skall jag flyt spackla hela ytan (dyrt och tungt) o lägga golvvärme i flytspacklet.

3. Låta lutningen vara och leva med den spika gles panel direkt på det gamla golvet och golvvärme o golv.

4. Någon annan lösning?

Tänker lägga massivt furugolv.

Vad tycker ni ?
 
Om det slår så mycket som 10 cm så hade jag rätat upp golvet. Jag hade kört på alternativ 1. Det kanske inte är hela ytan som behöver rätas upp?

Om du ska lägga golvvärme så tror jag inte att du kan ha ett tjockt massivt furugolv. Det är för tjockt för att värmen ska ta sig upp på ett bra sätt. Men detta kanske du redan har koll på.
 
Det går inte att ge några bra råd utan bättre information om hur bjälklaget ser ut. I värsta fall måste du lyfta på en golvbräda. Man behöver veta golvbjälkarnas dimensioner, spännvidd (längd) och c/c-avstånd. Husets ålder är alltid bra att känna till. Det kan hända att bjälklaget behöver förstärkas. Gamla vindar brukar inte vara byggda för större laster. Tanken på govvärme tyccker jag du ska släppa direkt.
 
  • Gilla
petterovski
  • Laddar…
L
Hur gick du vidare med projektet? Nyfiken pga egen oinredd vind :)
 
Hej igen Jag har inte gått vidare ännu. Vet ej om jag skall ta upp golvet och rikta det (det är ju 100m2 så det blir mycket jobb) Egentligen vill jag behålla det gamla o rikta det ovan i från cc måttet på golv bjälkarna är 110 cm och dom är kraftiga 90 *200. Är det någon åsikt om lösning så så snälla ge mig det någon ??? Jag har platts uppåt.
 
Rikta golvet ovan, t.ex. Nivell system. Sedan golvspån ovan det.
Går att även uppnå samma resultat genom att palla upp 45mm regel så allt ligger i nivå. Se bara till att fästa allt. Glöm inte isolering, låter ihåligt annars.
 
  • Gilla
Rick.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.