Fattar själv att detta beror helt på utformning av takstol. Jag sitter med konstruktion av en automatiserad linje som ska tillverka takstolar. Har inte så stor koll på hur takstolens utföring bestäms men kanske någon här inne som kan säga vad en rimlig maxvikt skulle kunna vara.
Det enda jag kan gå på är max- och min-mått på takstolarna.

Största: 24000x4500 mm
Mellan: 17200x4500 mm
Liten: 11500x4500 mm
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det måste väl din uppdragsgivare kunna svara på.
Är de största takstolarna 24 m långa och 4,5 m höga? Det är ju enormt, nästan omöjligt! Är dom i stål eller trä?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag hoppas detta är ett skolarbete...

/ATW
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det måste väl din uppdragsgivare kunna svara på.
Är de största takstolarna 24 m långa och 4,5 m höga? Det är ju enormt, nästan omöjligt! Är dom i stål eller trä?
De tillverkas i trä.

Företaget som beställt tar i sin tur emot beställningar, så det går alltså inte att säga exakt hur framtida takstolar kommer att se ut.
 
En normal takstol typ gargage/hus (sadeltak) brukar ligga nånstans mellan 80-150 kg.
Men tak
A Anna758 skrev:
Fattar själv att detta beror helt på utformning av takstol. Jag sitter med konstruktion av en automatiserad linje som ska tillverka takstolar. Har inte så stor koll på hur takstolens utföring bestäms men kanske någon här inne som kan säga vad en rimlig maxvikt skulle kunna vara.
Det enda jag kan gå på är max- och min-mått på takstolarna.

Största: 24000x4500 mm
Mellan: 17200x4500 mm
Liten: 11500x4500 mm
A Anna758 skrev:
De tillverkas i trä.

Företaget som beställt tar i sin tur emot beställningar, så det går alltså inte att säga exakt hur framtida takstolar kommer att se ut.
24 meter spännvidd på en takstol tror jag dessvärre inte är möjligt. men en normal takstol till garage/hus väger typ 80-150 kg st
med sadeltak
 
  • Gilla
Anna758
  • Laddar…
Klart att varje kundcase ser olika ut, Men jag tycker företaget i fråga kan dimensionera någon eller några "worst case scenario" takstolar.
Ur ritningen ser man hur mycket trä som ingår. Räkna ut volymen och multiplicera densiteten och lägg till vikt för taggplattorna eller andra metalldelar om dom blir betydande.
Detta kan man ju göra med ren matematik utan att tillverka stolen.
 
  • Gilla
Anna758
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.