Tjenare!

Har köpt ett gullringshus från -65
Direktverkande el, platta på mark utan isolering.

Jag tänker konvertera till fjärrvärme nu i sommar och jag undrar om det är något speciellt man bör tänka på när det är Direktverkande EL?

Jag har fått alla original ritningar av huset och fastnade lite på ett blad med beteckningen "värmekabel i grundplattan?
Är detta något som finns i alla plattor eller endast för hus med Direktverkande EL? När jag konverterar till fjärrvärme, skall man fortsätta använda dessa värmekablar? Skickar bild på en av beskrivningarna

Tacksam för svar!
 
  • Bild av ett gammalt dokument med teknisk text om installation av värmekabel i en grundplatta för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chrillex91 skrev:
Tjenare!

Har köpt ett gullringshus från -65
Direktverkande el, platta på mark utan isolering.

Jag tänker konvertera till fjärrvärme nu i sommar och jag undrar om det är något speciellt man bör tänka på när det är Direktverkande EL?

Jag har fått alla original ritningar av huset och fastnade lite på ett blad med beteckningen "värmekabel i grundplattan?
Är detta något som finns i alla plattor eller endast för hus med Direktverkande EL? När jag konverterar till fjärrvärme, skall man fortsätta använda dessa värmekablar? Skickar bild på en av beskrivningarna

Tacksam för svar!
Det är en värmekabel som installerades i ganska många hus i ytterkant på platta. Det gjordes för att golven inte skulle bli så kalla nära väggarna på grund av dåligt (eller inte alls) isolerad platta och som dom skriver få ut spillvärme i marken för att undvika tjälskador. Jag tror inte det är många som använder denna elvärmeslinga längre (om dom ens fungerar). Idag löser man risken med tjäle genom randisolering av plattan.
 
A Autodidak1 skrev:
Det är en värmekabel som installerades i ganska många hus i ytterkant på platta. Det gjordes för att golven inte skulle bli så kalla nära väggarna på grund av dåligt (eller inte alls) isolerad platta och som dom skriver få ut spillvärme i marken för att undvika tjälskador. Jag tror inte det är många som använder denna elvärmeslinga längre (om dom ens fungerar). Idag löser man risken med tjäle genom randisolering av plattan.
Tack för svar! Så dessa behövs inte användas alls? Min bror är elektriker så är detta något man helt kan "koppla bort" och göra en randisolering? Vad skulle en sådan isolering kosta?
 
En randisolering kostar blod, svett och lite pengar.
Gräv bort 20-30 cm jord runt huset och lägg markisolering.
60 cm brett på raksträckorna och 120 cm i hörnen.

Finns det plats så isolera plattans kant också.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
En randisolering kostar blod, svett och lite pengar.
Gräv bort 20-30 cm jord runt huset och lägg markisolering.
60 cm brett på raksträckorna och 120 cm i hörnen.

Finns det plats så isolera plattans kant också.

Protte
Vad lägger man på isoleringen? Mackadam?
 
C Chrillex91 skrev:
Vad lägger man på isoleringen? Mackadam?
Den marktäckning du vill ha, i praktiken spelar det ingen roll (för isoleringen).
 
Helst inte makadam, det har vassa kanter och det är mindre bra för isoleringen.
Men sand, matjord, torv, bark eller det som låg där innan.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Helst inte makadam, det har vassa kanter och det är mindre bra för isoleringen.
Men sand, matjord, torv, bark eller det som låg där innan.

Protte
På vilket sätt skadar makadam isoleringen?

Kan kanske bli små gropar i det, men det är en vanlig täckning och cellplasten går inte sönder fast den ligger på makadam (markisolering under platta på mark) och man bygger ett hus på det.
 
prototypen prototypen skrev:
Helst inte makadam, det har vassa kanter och det är mindre bra för isoleringen.
Men sand, matjord, torv, bark eller det som låg där innan.

Protte
Var förbi huset idag såg att de är svarta isolerskivor mot plattan,dom ligger jäms med teglet, trodde först det var plattan som man såg men det är alltså någon form av isolerblock som är satt mot plattan?

Dessa svarta plattor var i allmänt dåligt skick och behöver bytas ut tror jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.