Hej allihopa.
Jag ska sälja min bostadrätt till en granne som ska sälja sin lägenhet för att den är för stor för honom då han precis skilt sig, och köpa min.

Är det någon här som har koll på allt som ska göras? Jag har sökt info (både på nätet i stort och här på forumet) men inte funnit det jag letar efter.

Kontrakt kan man väl köpa i bokhandeln men vad är det mer man ska tänka på (främst som säljare). Mao..vad är det en mäklare gör?

Hälsningar, leo.
 
Hej,
Jo, han är glad för att han inte vill lämna vår BRF samt slipper andra spekulanter och jag för att jag slipper visningar och mäklararvodet.

Men är köpeskontrakt det enda som behövs? Sen är det bara att kontakta vår BRFs styrelse och fixa överföringen, eller?

Mvh Leo
 
Du får gå till föreningens styrelse och få blanketter om överlåteslse etc. Är det en HSB el likn så blir det på lokalkontoret som affären görs upp, de fixar kontrakt etc, brukar ta ca 1000:- för besväret.
Lycka till !!
 
Beroende på var du bor så måste man dock fundera lite på mäklarens roll. Ifall du låter den gå ut via mäklare så kanske han får till budgivning och ett mycket bättre pris? Det kanske kommer kännas bittert ifall det visar sig när grannen säljer sin nuv. lägenhet via mäklare och priset sticker iväg, men du sålde till den enda som visste om affären och då antagligen finns det någon som var redo att betala mer.

När jag leta lägenhet så stötte jag på privatsäljare som inte kunde få lägenheten såld (det är dock en liten konst att sälja), senare när dessa (vet flera) anlita mäklare så kunde priset stiga rejält. Bästa exemplet är en lägenhet som de inte kunde sälja privat, men när de anlita mäklaren så steg priset med ofattbara 100 % !
 
Det har jag redan tagit i beaktning. Jag är nöjd med priset (t o m väldigt nöjd om jag räknar in den "vinst" jag gör på att slippa betala mäklaravodet).
 
En kompis sålde för några månader sedan en lägenhet, strax efter affären höjs månadsavgiften och köparen klagar å det grövsta eftersom fasaden renoverades förra sommaren och säljaren skulle därför ha förstått att avgiften skulle komma att höjas.....
Föreningen hade inte nämnt något om höjd hyra, att fasaden renoverades -03 fanns nämnt på papper, alla spekulanter visste sålunda att fasaden var nyrenoverad !
Köparen kontaktade aldrig föreningen ang. ev. höjd hyra, säljaren borde alltså insett att hyran skulle komma att höjas och därmed ha informerat spekulanterna om att så "nog kanske kan komma att ske" ::)

Nu är säljaren "dragen inför tinget" och köparen kräver säljaren på stora summor i ersättning......
Denna affären skedde genom mäklare och det kan nog kännas bra i ett sådant läge att "allt gått rätt till" !

Som en lustig parentes kan det ju nämnas att avgiften höjdes i säljarens nya lägenhet inom två veckor efter tillträde.......

Ska han då stämma den personen han köpt lägenheten av eller ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.