Hej.
Har nyligen fått ett fjärrvärme system med på köpet vid köp av hus. Det jag upptäckt efter ett par dagar är att expansionskärlet tappar tryck. Går ner till nästan noll från 1,2 bar på 3 dygn.
Jag har hittat ett lekage från vad jag tror är en övertrycksventil. Det droppar en droppe var 20-30 sek. Bifogar 3 bilder. Min fråga är då. Om det kan va felet och om det är svårt att byta ventilen?
 
  • Fjärrvärmesystem med rör, mätare och en röd expansionskärl, röd pil pekar på misstänkt läckande ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Overtrycksventil på fjärrvärmesystem som misstänks läcka, indikering av droppande vatten och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övertrycksventil på expansionskärl med droppande läckage och synliga korrosionsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en automatisk avluftare. Dom brukar läcka efter några år. Jag skulle ha tagit bort den och antingen pluggat röret eller satt dit en ventil om det inte finns någon annan manuell avluftning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är en automatisk avluftare. Dom brukar läcka efter några år. Jag skulle ha tagit bort den och antingen pluggat röret eller satt dit en ventil om det inte finns någon annan manuell avluftning.
Tack för svaret.

Det är då rimligt att det är det som är problemet vilket gör att jag tappar nästan allt tryck på tre dygn?
 
Troligen. Kanske i kombination med dåligt expansionskärl. Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten?
 
Det stiger ganska sakta. Testade pysa lite luft från expansionskärlet och pumpa i 3 pumptag med en cykelpump. Inget vatten kom ut och det kändes som att pumpa en cykelslang. Så det är väl ett bra tecken?
 
Vem är leverantör av fjärrvärme? Min erfarenhet är att man har ett serviceavtal som ligger med i den fasta pengen och som iaf för min del innebar att jag kunde ringa kundtjänst som skickade ut en gubbe för "i princip allt" och det kostade gratis.

När vi flyttade in kom det exempelvis ut en gubbe för att kika på anläggningen, förklara den för oss och dessutom trimma in lite där förra ägaren skruvat lite galet på rattarna.

Du kanske har något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.