Hej!

Bor i hus som är byggt tidigt 90-tal, altanen är i behov av upprustning, bla nytt tak och bärande delar för tak, räcke och trall. Jag gissar att altanen är byggt under 90-talet.

I och med renoveringen så har jag funderingar på att förlänga altantaket då det inte sträcker sig fram till altandörren, befintligt tak är runt 15-17 kvadratmeter.

Har googlat att man måste ansöka om bygglov om man bygger altantak som överstiger 15 kvadratmeter. Den del jag tänkt förlänga blir ca 9 - 10 kvadratmeter, så min fråga är om jag måste ansöka om bygglov oavsett hur stort befintligt tak är?
 
Har du bygglov för det befintliga taket eller är det "svartbygge"?

15m2 skärmtak utan bygglov går bra
15m2 attefallstillbyggnad är en möjlighet
Markiser och tillfälliga tak räknas inte
Efter det är det bygglov som gäller
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vet ej, det är ju det som jag ev får gå vidare med.

Men om det befintliga taket är större än 15 kvm, tex 17 kvm och det finns bygglov för detta, kan jag då utöka takets storlek utan att söka bygglov på nytt?
 
M martinad85 skrev:
Vet ej, det är ju det som jag ev får gå vidare med.

Men om det befintliga taket är större än 15 kvm, tex 17 kvm och det finns bygglov för detta, kan jag då utöka takets storlek utan att söka bygglov på nytt?
Du behöver söka bygglov på nytt.
 
Är det bygglov på det befintliga kan du utöka med 15m2 bygglovsfritt skärmtak
 
M martinad85 skrev:
Vet ej, det är ju det som jag ev får gå vidare med.

Men om det befintliga taket är större än 15 kvm, tex 17 kvm och det finns bygglov för detta, kan jag då utöka takets storlek utan att söka bygglov på nytt?
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.