Hej hej!

Nu har det blivit dags att starta aktiebolag och testa vingarna inom möbelsnickeri och platsbyggt. Jag har senaste åren byggt en hel del möbler och då inte reflekterat över materialkostnader.

Nu har jag fått ganska stora förfrågningar på inredningar till vinkällare i massiv ek och stora platsbyggda lösningar samt ytterdörrar.

kommer köpa massivt, lamellträ och skivmaterial primärt.

Jag förstår att svaret på min fråga är att fråga runt. min erfarenhet är att man får bättre rabatter om man vet vad man kan förvänta sig på ett ungefär.

Så mellan tummen och pekfingret. Vilka rabatter kan man räkna med. T.ex. betalar jag idag 23.500 exkl moms för amerikansk vitek 52 mm sågad. Använder Calexico för skivmaterial. så fullt pris där.

Någon som har liknande verksamhet och har tips på leverantörer som jag kan få konto på med aktiebolag? CEOS ser jag många nämner.

stort tack om någon vill svara!

Ha det fint! /Wilhelm
 
Grattis! Härligt att läsa om "Språnget".

Den tröttsamma sanningen är väl att många tillämpar en prissättning som grundar sig på inköpsvolymer — dvs ju mer du köper desto lägre pris. Så i starten finns det inga rabatter alls om du inte kan förhandla dig till dem...

//Ronnie
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Som @Pysslarn skriver så är det volym som gäller om det ska bli några större rabatter, helst ska volymen vara så stor att man kan köpa direkt av tillverkarna istället för grossisterna. Nu är jag bara lite insatt när det gäller skivmaterial och har ingen aning om hur det fungerar för massivträ, men för skivmaterialen är det också en fördel om man kan hantera hel- eller halvformat så man slipper sågkostnad.

Vad är det för typ av skivmaterial du är ute efter? Utbud och kvalitet skiljer mycket mellan olika tillverkare och därmed också pris.

Ta offert från flera olika är väl det allmänna rådet man kan ge, så kan du jämföra prisbilder och har också möjlighet att förhandla. Tänk på att jämföra priset landat hos dig, då en dyrare transport mycket väl kan äta upp mellanskillnaden mellan två alternativ, speciellt när vi pratar små volymer.
 
S sudo skrev:
Som @Pysslarn skriver så är det volym som gäller om det ska bli några större rabatter, helst ska volymen vara så stor att man kan köpa direkt av tillverkarna istället för grossisterna. Nu är jag bara lite insatt när det gäller skivmaterial och har ingen aning om hur det fungerar för massivträ, men för skivmaterialen är det också en fördel om man kan hantera hel- eller halvformat så man slipper sågkostnad.

Vad är det för typ av skivmaterial du är ute efter? Utbud och kvalitet skiljer mycket mellan olika tillverkare och därmed också pris.

Ta offert från flera olika är väl det allmänna rådet man kan ge, så kan du jämföra prisbilder och har också möjlighet att förhandla. Tänk på att jämföra priset landat hos dig, då en dyrare transport mycket väl kan äta upp mellanskillnaden mellan två alternativ, speciellt när vi pratar små volymer.
Tack för dina tankar. Får bli en runda runt med offertförfrågningar mao!
 
Det du ska tänka på vid offertförfrågningar är att det finns många olika kvalitéer på virke. Olika sorteringar, tjocklekar, bredder och längder påverkar priset. Även sådant som mängden kärnvirke och hur nertorkat det är påverkar. Så det ger dig inte så mycket info att bara be om en offert på "ek" etc.

En annan aspekt är att inom lite mer avancerat möbelsnickeri så blir materialkostnaden fort en väldigt lite andel av totalkostnaden. Då är ett bättre men dyrare virke väldigt snabbt ihoptjänat. Sen betyder såklart inte högre pris att kvaliten automatiskt är högre. Men jag är själv övertygad om tidsbesparingen och framförallt kvalitetshöjningen som kommer med att ha rätt virke - så vi väljer ut och hämtar själva varenda bräda och plank vi använder, med undantag av de allra billigaste sorteringarna av furu som vi får per lastbil. Det tar tid när vi hämtar virke men det har vi igen senare i processen.

Man har större nytta av att ta in priser och jämföra offerter när de olika handlarna säljer samma sak, som tex avseende skruv, lim, beslag, slippapper och förbrukningsmaterial, låskistor etc etc.
 
Ok daniel! Jag hämtar idag på det massiva men om man ska bygga i limfogsskiva och behöver stora mängder tänker jag att priset spelar lite roll. Förutsatt att kvaliteten är ok för ändamålet.... men du har säkert rätt i att det är småsummor man kan få i rabatter som litet snickeri....
 
T tegelsnickarn skrev:
Ok daniel! Jag hämtar idag på det massiva men om man ska bygga i limfogsskiva och behöver stora mängder tänker jag att priset spelar lite roll. Förutsatt att kvaliteten är ok för ändamålet.... men du har säkert rätt i att det är småsummor man kan få i rabatter som litet snickeri....
Visst spelar priset roll också! Observera dock att även på limträskivor finns enorma skillnader i kvalitet.
 
Det är ju det som är det luriga. Men jag försöker vara transparent mot kund. I den perfekta världen finns det ingen budget att ta hänsyn till. Tyvärr inte min verklighet.
 
A
Även för en utpräglad skivsnickare som jag, så är det mkt viktigare med kvalitén än priset. Många jobb genom åren som solkats ner av att köpt billigare MDF. Det är som sagt så små mängder, även i en stor platsbyggd bokhylla så i slutändan går man plus på att köpa det bästa. Tid är ju dyrare än material. Handlar genom Ceos, Wbp, Holms och KSL, prisskillnaden är försumbar.
 
Tack för tips på leverantörer! Tror för mig är känslan bara att många har kanske enorma rabatter som jag totalt missar. Inom tex vvs är ju allt under 50% rabatt för en hantverkare dyrt. Och då på bra saker. Jag tänker på ahlsells etc.

tror för mig som hemmalärd är nätverket av andra mer erfarna snickare en bristvara....
 
VVS och el ligger i en egen liga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är det jag inser med ditt svar. innan dess hade jag ingen aning . lite därför jag startade tråden. vilse i pannkakan på inköpssidan.

När det gäller inköp som del av jobbet tänker jag att skivjobb med mest dominojobbande blir materialet en stor del av jobbet om det är t.ex. limträskivor i ek.
 
D Daniel 109 skrev:
VVS och el ligger i en egen liga.
Ja, för stackarna inom VVS så kan Stina som precis gått ut gymnasiet köpa sakerna till exskt samma pris som en rörmokare med 50 års erfarenhet.

Köp verktyg på Bauhaus, och kläder på Jula. Ahlsell bör man undvika för det är enbart en utfodringsplats till byggare som säger kurwa vartannat ord.
 
men Calore. är inte hela idéen med att handla där det är stora rabatter att hantverkaren tar hela rabatten och kunden ser "ord. pris". det får du ju inte till på bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.