Hej
Är nyinflyttad i ett hus med ett cirka 10år gammalt plåttak. Har problem med att de i skorstenens skugga är en salig blandning med moss- och algtillväxt och fågelskit. Hur hade ni gått tillväga?
 
Bild ? Träd som skräpar ner ? Tvätta med såpa och borste!
 
  • Gilla
sixten88
  • Laddar…
Takrengöring från ex Biltema funkar helt ok. Såpa duger inte du behöver nåt gift som dödar svamparna.
 
1+ på Stringfellows , takrengöring, trallrengöring, fasadtvätt etc etc ta det billigaste på dunk, så länge det innehåller benzaltensid(?stavning) så kommer det döda.
 
Rickard.
På plåttak tar en kvast och eventuellt nått rengöringsmedel bort det allra mesta, till skillnad från takpannor växer det bara ytligt i löv och annat skit på taket och det sitter inte fast.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
På plåttak tar en kvast och eventuellt nått rengöringsmedel bort det allra mesta, till skillnad från takpannor växer det bara ytligt i löv och annat skit på taket och det sitter inte fast.
Absolut men nästa år är det tillbaka. Att behandla med medel gör att det får mycket svårare att komma tillbaka. Dessutom är det sjukt mycket lättare att spruta medel tex från stege än att gå på plåttak utan ställning.
 
Rickard.
Fast eftersom plåt inte binder någon vätska som pannor gör så behöver mossan jord eller liknande att växa i. Om man tar bort detta tar det åtminstone ett tag innan löv och skit bildar en bra miljö för mossan och innan det händer får man väl städa av det igen.

Grönfri eller liknande är effektivt för mossa men det tar inte bort löv, jord och skräp.
 
Tak med takpannor som visar mossa och smuts vid en skorsten på ett hus, eventuell behov av taktvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla svar ska testa med någon taktvätt
Angående borste så har jag läst att man ska undvika det för att inte repa plåten?
 
Rickard.
Mot det där lilla kan du prova medel, ser ut att vara på grund av fågelskit och inte på löv och dyligt som jag misstänkte först. Dock så tror jag inte själva fågelskiten kommer försvinna av sig självt.
 
Hur har det kommit dit? Fågelskit från dom som sitter på antennen ?
 
Fågelskit=perfekt gödning för alger/mossa tyvärr
Man ser det under alla populära sittplatser. Nockar antenner etc
 
Upp med stege, spruta på medel och sen tar du en lång tvättborste och gnuggar det snabbt. Skölj. Kanske att du klarar dig utan stege med.

Min erfarenhet är att den mekaniska gnuggningen behövs för att få det rent. Men med bra medel behöver du inte stå och gno i en evighet, utan bara bearbeta medlet lite lätt. Ungefär som när man kör på fälgrengöring. Det blir "rent" utan borste, men RENT med borste.
 
Kanske en känslig fråga. Men du eldar inte en massa saker som egentligen skulle vara i soptunnan och ger en dålig förbränning varvid sotet ramlar ned på taket?

Sotet ger en bra gödning för div påväxt.
 
Dags att mura om skorsten också, den är sönderfrusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.