Jag beställde hem lite asfaltkross då jag ska bredda min garageuppfart.

När jag hämta asfaltkrossen sa personen. Häll på diesel så limmet löser upp sig.

Skoja han med mig. Låter inte så miljövänligt och absolut inget jag ska göra men mest nyfiken.

Menar han.?
Häller du diesel på krosset så löser limmet upp och blir klippigt igen (för att sätta sig bättre)?

Eller drev han och menade att limmet löser upp sig och "rinner" iväg.
 
Menade säkert att det blir klibbigt igen, asfaltsgrus är djävulens påfund, blir hus skitigt som helst
 
Hur menade du nu? Jag la asfaltkross för 5 år sedan typ . E svin nöjd.
Om riktig asfalt är 10 av 10. Så skulle jag säga att krosset liknar och funkar lika bra som asfalt 7 av 10. Och för priset så
 
Claes Sörmland
Jag har också hört att detta fungerar. Inte så konstigt egentligen, diesel är ju bara en lättare fraktion av råoljan medan asfalten (bitumen) är en tyngre. De löser sig i varandra.
 
Finns det något för privatpersoner att köpa som man kan blanda i asfalt kross en. För att binda ihop det lite extra?
 
Det går ju annars att värma krossen med gasol(eller en riktigt varm sommardag) och köra med paddan på det varma så binder det jävligt bra.

Men dom flesta typer av olja likt diesel borde göra susen.
 
Kanske inte vore fel att ha sån brännare till gasoltub och använda i skarven mellan nya "asfalten" och gamla..
Tack för tips
 
Claes Sörmland
J jonaslatt skrev:
Finns det något för privatpersoner att köpa som man kan blanda i asfalt kross en. För att binda ihop det lite extra?
Kallasfalt är väl ett uppenbart lösningsmedel.
 
Det är väldig skillnad om du får krossad gammal asfalt med lite inblandat bärlager sen dom bröt upp det med grävmaskin eller om den är ”ren” en del har till och med fått så ”fint” som fräst asfalt och den är nästan inte förorenad alls......
Men nått undermedel som limmar ihop asfalten igen är nog inte uppfunnet än
Diesel, kallasfalt, en del avfettning som löser upp den gör ju att det binder ihop lite bättre
Finns även ”bitumenblock” som smälts i en ”gryta” som kan hjälpa med limning
Försiktigt med gasol kan också smälta asfalten så den limmas igen.......
 
Mitt e helt kross. Inga klumpar eller liknade. Typ som fint grus.
 
J jonaslatt skrev:
Mitt e helt kross. Inga klumpar eller liknade. Typ som fint grus.
Det jag menade är att ibland är det mer än bara asfalt som är krossad, till exempel bärlager, kantstenar kan till och med vara jord och gräs inblandat.......
Ju mer ”föroreningar” ju sämre binder det ihop
 
Ofan. Ne inget sånt jag köpte.
Min gamla asfaltkross uppfart e typ som riktigt asfalt. Men har släppt lite runt om mot riktiga asfalten och trottoaren så ska göra om och rätt nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.