Hej!
Vi bor i ett hus som vi älskar på ett läge vi älskar men vi kommer på sikt att växa ur huset, därav funderingar på att bygga till huset. Vi har skissat lite själva senaste året, från och till och önskar nu hjälp från kloka forummedlemmar att se saker vi missat/ se saker med nya ögon. Både nuvarande tomt och hus är ganska litet så möjliga alternativa utbyggnader är få.

Förutsättningar:
-Ligger i grupphusområde där huvudbyggnad och förråd får byggas ända ut i tomtgräns (men det vill vi inte, vill ha en meter för underhåll fasad).
-Endast enplanshus, ingen inredd vind, ingen källare tillåts.
-Tvång att man ska kunna parkera två bilar troligen
-Granne med liknande planer har fått positiva besked vid diskussion med kommunen.

Önskemål:
- 4 sovrum och dessutom gärna ett barnallrum/gästrum m. bäddsoffa.
-Liten klädkammare mot yttervägg, med fönster där make kan bygga dragskåp och sitta och måla flygmodeller.
-Gärna pysselplats/modellbyggplats/syplats någonstans.
-Förvaring till otaliga flygplansmodellådor utom synhåll, men hyfsat lättillgängligt.
-Gärna en liten arbetsstation till mig någonstans då jag regelbundet jobbar hemifrån (sitter idag i klädkammaren som vi inrett delvis till kontor och det funkar bra, behövs inte mycket.)
-Förvaring för barnvagn, verktyg, barnkläder julsaker mm.

Här är senaste förslaget som uppfyller alla kriterier om det är möjligt att genomföra. Skulle helst vilja göra en takkonstruktion som medger ett förvaringsloft för diverse julsaker och alla flygplansmodeller (kommer inte vara i närheten av 1.9m så bör ej räknas som inredd vind tänker jag).

Tacksam för era tankar!

Nuvarande planlösning:
Planritning över ett enplanshus med tillbyggnad, visar rum disposition och carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt planlösning med tillbyggnad:
Arkitekturritning av en enplanshusplanlösning med tillbyggnad, inklusive 4 sovrum, hobbyrum och utomhusdäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av nuvarande och tänkt planlösning för hus med tillbyggnad, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser bra ut.

En tanke dock, vilka mått har allrummet? Jag funderar på om det inte vore bättre att göra det till master (utan on suite), det hade resulterat i mindre korridorutrymme, ett större allrum, större klk (troligen) och ett större hobbyrum. :)
 
För att få färre ingrepp i befintligt och färre "korridorer" (dock utan modellmålningsrum :()
Arkitektritning av en våningsplanslayout för ett hus med markerade utrymmen och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för era tankar! Att göra om vårt nuvarande sovrum till allrum skulle ge ett trevligt allrum med fönster mot väster och havsutsikt men vi trivs också väldigt bra med att se detta utanför när man vaknar och ha ett eget badrum så det är lite svårsmält att i stället titta ut i en carport men helt klart något vi funderat kring. Vet att några i kvarteret gjort master av det ursprungliga mittersta sovrummet men fick höra att det eg. inte var ok för att det var lite för litet för att uppfylla tillgängligheten, så ev stöter man på patrull med den lösningen. Fördelen med en extra hall/korridor i utbyggnaden är möjligheten att ha öppet upp i nock i hallen och stege upp till förvaringsloftet som jag tror känns smidigare än en vindslucka, eller vad tror ni?
 
N nyss ny husägare skrev:
Tack för era tankar! Att göra om vårt nuvarande sovrum till allrum skulle ge ett trevligt allrum med fönster mot väster och havsutsikt men vi trivs också väldigt bra med att se detta utanför när man vaknar och ha ett eget badrum så det är lite svårsmält att i stället titta ut i en carport men helt klart något vi funderat kring. Vet att några i kvarteret gjort master av det ursprungliga mittersta sovrummet men fick höra att det eg. inte var ok för att det var lite för litet för att uppfylla tillgängligheten, så ev stöter man på patrull med den lösningen. Fördelen med en extra hall/korridor i utbyggnaden är möjligheten att ha öppet upp i nock i hallen och stege upp till förvaringsloftet som jag tror känns smidigare än en vindslucka, eller vad tror ni?
Förstår argumentet med carporten fast nu har ju ett sovrum "utsikt" där också..

Jag funderar på (för att fucka upp helt) om inte en lösning med förskjuten huskropp hade kunnat göra sig bra? :thinking:
 
Jo det är ju en möjlighet att ha mastern i vänstra rummet i tillbyggnaden om man kan få det tillräckligt stort och ändå kan nå det högra från allrummet. Hur tänker du med förskjuten huskropp, bygga ut i trädgården? Ursprungshuset har 22 graders takvinkel.
 
Handritad skiss av en planlösning med utmärkta sovrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okey, ja det är en tanke, men hur skulle man få till taket på ett vettigt sätt? Brantare takvinkel, platt tak eller något annat?
Fördel att man kan ha bättre plats till bilar och tom plats till något förråd kvar i carporten, nackdel att den minimala tomten blir av med en rejäl bit från bästa delen av tomten. Mycket att fundera kring:)
 
Jadu, taklösning finns nog flera olika alternativ på! Låglutande tak hade jag själv tyckt kunnat vara rejält snyggt om man dessutom bryter av fasaden, så att den verkligen blir markerad! En annan fördel är att man kan ha ett skylight ovanför dubbelsängen ;)

Ja, man tappar lite baksida men å andra sidan kan man ha dubbelsäng riktad mot fönstren och verkligen vakna till havsutsikt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.