Jag vet inte vad du menar med Puntoirrigazione.
Det verkar vara en butik av många som säljer bevattningsprylar.

Men ang ventilerna. Jag tycker personligen de som länkades ovan ser väldigt smäck ut men högt tryckfall över sig. Då känns det robustare att köra med riktiga bevattningsventiler som är utvecklade för att klara den applicationen med smuts, flöden, kyla/is, översvämning mm.
 
tommib
Det är en butik som säljer bevattningsprylar (av många, som sagt). När jag kollade låg de bäst i pris och hade rätt kombination av grejer.

Jag har den här burken, men använder den som sagt inte eftersom mina ventiler sitter i friggeboden på ett platsbyggt ställe. Överväger dock att flytta ner ventilerna i en sån låda i marken av dräneringsskäl för att kunna få till en lågpunkt.

Specifikt köpte jag det här kitet. Installerade det förra sommaren och det fungerar utmärkt.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Men ang ventilerna. Jag tycker personligen de som länkades ovan ser väldigt smäck ut men högt tryckfall över sig
Jag vet inte vilka du menar här men de TS länkade andra gången, av fabrikat RainBird, är definitivt riktiga bevattningsventiler. Mina är Hunter men det är typ ekvivalent. Ventilerna tål inte frysning men de är lätta att dränera.
 
Jag menade 12V ventilerna då Derbyboy verkade undra fördelarna med som jag fattade ventiler från din webutik.
Jo rainbird är också bra proffs grejer.

Frysning = ute på vintern så de blir frysta, tömda på vatten. Jag var otydlig.
Det klarar rainbird också av.
 
tommib
Ah, ok. Då fattar jag.
Som jag sa tidigare så skulle jag absolut undvika de först länkade ventilerna och alla liknande från hemautomationsshoppar och liknande, de är troligen mer för små inomhusgrejer med begränsade tryck (oavsett vad det står i databladet). Jag skulle inte våga koppla sådana ventiler på inkommande vatten.
 
Nu har jag fått hem en del grejer från Amazon. Ventiler, grenkoppling och en Orbit B-hyve controller. Nästa steg är att dra lite koppar och PEM. Får se när det blir av. Håller också på att gräva i trädgården och tanken slog mig att ta en gammal IKEA-plastbox att ha som ventilbox men då började jag fundera på om det är ok att gräva ner vilken plast som helst? Hur vet man vilken plast man kan gräva ner? Det skulle ju vara enklare än att gjuta.

Någon som vet?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför inte använda rätt saker för ändamålet?

Typ denna

[länk]
Antar priset va, eller vad tror du?
 
Kan ju vara så att han inte visste om att det fanns här i Sverige? Och så enkelt att få hem.
 
Tack för tipset! Jag känner till att de finns att köpa i Sverige, men man vill ju använda det man har i garaget :)
 
@tommib Dom har ju väldigt bra priser på puntoirrigazione. Har du handlat därifrån? Funkat bra? Vad kostade leverans och hur lång tid tog det?
 
tommib
Ja, som jag skrev tidigare har jag handlat därifrån.

Minns inte exakt vad frakten kostade men betalade strax under 2 kkr för hela paketet så det borde varit typ 2-300 kr.

Leveransen tog väl någon vecka eller så, inget anmärkningsvärt som jag minns. Välpaketerat och exakt som beskrivet.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.