Hej,

Jag har en ganska stor tomt i närhet till en sjö som jag flyttat ett timmerhus till. Stugan har jag lagt utanför strandskyddsområdet och det är ca 115m till vattnet. Jag har nu planer på att flytta dit en till stuga på ca 32 kvadratmeter som jag vill placera lite närmare sjön då det passar bäst in i gårdsbilden. Stugan jag vill flytta dit går ut till försäljning inom 2 veckor så detta kom lite oplanerat och jag har inte hunnit reda ut vad som gäller.

Den nya stugan vill jag placera ungefär 90 meter från sjön. Mellan den stugan finns en mindre grusväg för allmän trafik för åtkomst till stugor längs med strandkanten samt en gata för luftburen elkabel. Det innebär att mellan där jag planerar att ställa stugan finns det alltså både en väg, gata för luftburen elkabel och fastigheter med sommarstugor.

Jag ser på kommunens sida att man kan ansöka om stranskyddsdispens och jag tycker inte det borde vara ett jättestort problem med tanke att min stuga inte på något sätt påverkar åtkomsten och området ned mot sjön. Det är dock ont om tid att få något besked innan jag måste köpa stugan. Så jag tänkte höra här om någon har någon erfarenhet av detta eller om det är en lönlös kamp att försöka få bygga inom strandskyddszon. Den luftburna kabeln planerar kommunen gräva ned så det kanske inte fungerar som argument då de som utlyser bygglov rimligtvis borde har koll på de planerna.

Jag bifogar två bilder för att tydligare visa placering. Den andra bilden visar min tomtgräns och de andra närliggande fastigheterna.
 
  • Satellitbild över en tomt nära en sjö med markerade platser för befintliga och planerade stugor samt vägar och kabelgata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftfoto över en tomt med markeringar för tomtgräns, avstånd till sjö och placering av stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För en gångs skull känns ditt case som Att ansökan kommer få en solklart godkänd-stämpel!
 
F Freddedan skrev:
Du hindrar ju på inget sätt allmänhetens tillgång till stranden med dina planer. Se paragraf 2 här [länk]
Ja precis. Jag läste detta själv så det låger ju rimligt.


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För en gångs skull känns ditt case som Att ansökan kommer få en solklart godkänd-stämpel!
Låter ju bra att ni verkar positiva. Ska ta kontakt med en imorgon och se vad det kan kosta att flytta stugan 2 mil så får jag ta kontakt med kommunen angående bygglov sedan.
 
Då kommer jag och är tyvärr inte lika positiv.

För att använda särskilt skäl 2 ska du argumentera för att vägen har en såpass avskiljande funktion att området dispensen gäller saknar betydelse för strandskyddets syften. Jag har svårt att se att vägen du beskriver skulle ha en sådan funktion. Till exempel att den har en såpass avskiljande funktion att människor som rör sig i området avstår från att passera den.

För jämförelse se tex M10315-16 eller M1126-18 (domar i Mark- och miljööverdomstolen)

Om hemfridszonen dessutom utvidgas pga komplementbyggnadens placering kan det nog bli ännu knepigare med dispens.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Då kommer jag och är tyvärr inte lika positiv.

För att använda särskilt skäl 2 ska du argumentera för att vägen har en såpass avskiljande funktion att området dispensen gäller saknar betydelse för strandskyddets syften. Jag har svårt att se att vägen du beskriver skulle ha en sådan funktion. Till exempel att den har en såpass avskiljande funktion att människor som rör sig i området avstår från att passera den.

För jämförelse se tex M10315-16 eller M1126-18 (domar i Mark- och miljööverdomstolen)

Om hemfridszonen dessutom utvidgas pga komplementbyggnadens placering kan det nog bli ännu knepigare med dispens.
Hej.

Det va lite mer detta jag befarade då jag antog att strandskyddet var väldigt starkt. Jag ser på kommunens sida att man kan boka tid med en handläggare via videolänk och diskutera ärenden. Så jag kanske får börja där. I värsta fall får man väl flytta den lite närmare det befintliga huset så man klarar dessa 100 m.
 
H Hjalmar84 skrev:
Hej.

Det va lite mer detta jag befarade då jag antog att strandskyddet var väldigt starkt. Jag ser på kommunens sida att man kan boka tid med en handläggare via videolänk och diskutera ärenden. Så jag kanske får börja där. I värsta fall får man väl flytta den lite närmare det befintliga huset så man klarar dessa 100 m.
Ja börja såklart med ett möte med kommunen! Är de tveksamma skulle jag fundera på om de 10 metrarna är värda besväret. Även om du skulle få rätt i slutänden lär det bli en betydligt smidigare (och billigare!) resa om du inte behöver söka strandskyddsdispens.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag försökte få dispens i en kommun i Västerbotten för 5 år sedan och det var fullständigt lönlöst, trots att orten jag ville bygga på är en avfolkningsort och den tom stod som exempel på ort där lättnad i strandskyddet kunde komma på fråga på kommunens hemsida. Helt omöjligt att avvika så mycket som en meter från strandskyddet, utan jag fick ändra placeringen av stugan med dyrare markarbete som följd.
 
possum77 possum77 skrev:
Jag försökte få dispens i en kommun i Västerbotten för 5 år sedan och det var fullständigt lönlöst, trots att orten jag ville bygga på är en avfolkningsort och den tom stod som exempel på ort där lättnad i strandskyddet kunde komma på fråga på kommunens hemsida. Helt omöjligt att avvika så mycket som en meter från strandskyddet, utan jag fick ändra placeringen av stugan med dyrare markarbete som följd.
Aj då. Detta gäller ju Västerbotten. Samtidigt har jag en kollega som får stranskyddsdispens direkt vid havet utanför Skellefteå. Så inget verkar ju skrivet i sten.
 
Jag tror också att du borde få nej utifrån hur lagen är tänkt att vara, men det är ju inte alltid så den tillämpas. Och får man en dispens som får laga kraft så gäller ju den sen.

Sen finns det också något som heter LIS-områden. Landsbygdsutveckling i strandnära lägen. Har du tur är du inom ett sådant.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N Noell skrev:
Ja börja såklart med ett möte med kommunen! Är de tveksamma skulle jag fundera på om de 10 metrarna är värda besväret. Även om du skulle få rätt i slutänden lär det bli en betydligt smidigare (och billigare!) resa om du inte behöver söka strandskyddsdispens.
N Noell skrev:
Ja börja såklart med ett möte med kommunen! Är de tveksamma skulle jag fundera på om de 10 metrarna är värda besväret. Även om du skulle få rätt i slutänden lär det bli en betydligt smidigare (och billigare!) resa om du inte behöver söka strandskyddsdispens.
Min kommun har som policy att byggnader ska placeras 15 meter från strandskyddslinjen, för att tomten inte ska gå in i strandskyddsområdet. Skulle din kommun ha liknande bestämmelse innebär det att du måste flytta byggnaden 25 m och inte 10 m. Värt att kolla upp.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För en gångs skull känns ditt case som Att ansökan kommer få en solklart godkänd-stämpel!
Jag skulle inte vara så säker, det är många aspekter som ska vägas in.
 
M MetteKson skrev:
Min kommun har som policy att byggnader ska placeras 15 meter från strandskyddslinjen, för att tomten inte ska gå in i strandskyddsområdet. Skulle din kommun ha liknande bestämmelse innebär det att du måste flytta byggnaden 25 m och inte 10 m. Värt att kolla upp.
Det huset som är byggt ligger nog nörmare än så typ 10 m och det fick jag bygglov på för 10 år sen. Har bokar in videokonferensmöte med bygglovshandläggare på kommunen imorgon så då får jag kanske nått att gå på.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N
H Hjalmar84 skrev:
Det huset som är byggt ligger nog nörmare än så typ 10 m och det fick jag bygglov på för 10 år sen. Har bokar in videokonferensmöte med bygglovshandläggare på kommunen imorgon så då får jag kanske nått att gå på.
Hej
Lyssna riktigt ordentligt under mötet.

Sedan tio år har mycket hänt för vi arbetar på kommunen under en strängare och tydligare lag sedan dess, det betyder att det som hände för tio år sedan inte har något alls att göra med vad som kommer att gälla för dig.
 
Jag har nu haft möte med kommunen. Jag lyssnade igenom deras argumentation men de kan ju inte säga något förän de har en ansökan att behandla. De fokuserade mycket på att inte utöka hemfridzonen. Sedan dess har jag läst in mig på det jag funnit angående strandskyddsdispens samt olika domar inom området.

Jag tror ändå att jag ska kunna använda särskilt skäl 2. Men om man börjar kolla på skäl 1 så kan man argumentera för detta:

Underlaget kommer från:

Strandskydd – en vägledning för planering och prövning
Handbok 2009:4
Utgåva 2
Februari 2012



1. Dispensen avser ett område som redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften. Exempel på mark som har tagits i anspråk

Mark som har tagits i anspråk utgörs ofta av etablerad hemfridszon eller beslutad tomtplats runt bostadshus. Komplementbyggnader inom hemfridszonen eller tidigare beslutad tomtplats eller en ersättningsbyggnad för samma ändamål som en befintlig eller nyligen avlägsnad byggnad kan vara skäl för dispens. Om hemfridszonen eller tomtplatsen kommer att utvidgas mer än marginellt på grund av en planerad byggnad så ska inte dispens medges. Detta är ofta fallet om den planerade byggnaden är större än den ursprungliga.

Jag har inte en beslutad tomtplats så vid ansökan om strandskyddispens måste en sådan fastslås. Min tomt är ett gammalt soldattorp och brukad som åkermark sedan slutet av 1600-talet. Ingen extra skyddsvärd natur finns därmed. Tomten är i mitt tycke väl avgränsad med grävda diken, se figur nedan. Man kan se dessa tydligt i flygfotot från 1975 i figuren. Det finns även en stenmur som avgränsar tomten. Tomten är helt platt så man kan i en mening säga att man inte utvidgar hemfridzonen mer än marginellt. Befintlig byggnad är 100 kvadrameter på två plan. Den nya ca 30 kvadratmeter.

  • Blått sträck = Diken som omringar min tomtplats för gammal åkermark.
  • Grön markering = Gammal stenmur i anknytnint till gammal åkermark.
  • Svart rektangel = Ny stuga som behöver strandskyddsdispens.
  • Vit markering = Gammal stenmur i anknytnint till gammal åkermark.
Svartvit flygbild av mark med markeringar; blå linjer för diken, röd för planerad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en tomt med avgränsningar, diken, ny byggnad och hemfridszon i närheten av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Dispensen avser ett område som genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen. Exempel på hur området kan vara avskilt

Den avskiljande effekten ska bero på att människor har exploaterat mark. Naturliga fenomen, till exempel branter, höjdformationer, sänkor eller otillgänglig mark, omfattas inte av dispensgrunden. Detsamma gäller ett hygge som inte är en exploatering i bestämmelsens mening utan beror på skogsavverkning. Miljööverdomstolen har i en dom52, fastslagit att topografiska skäl som en höjdskillnad mellan ett planerat hus och en strand inte utgör ett särskilt skäl för att medge dispens.

Avskiljande exploateringar är sådant som tydligt hindrar allmänheten att röra sig från den aktuella platsen till stranden. Exempel är större vägar eller järnvägar, inhägnade industriområden eller sammanhängande bebyggelse i flera riktningar mellan den aktuella platsen och vattnet. Med avskiljande exploatering avses inte mindre trafikerade vägar eller järnvägar,gång- och cykelvägar, parkeringsplatser, bryggor, pirar, fotbollsplaner eller golfbanor.


Illustration av ett område med hus, diken och stenmurar i närheten av vatten för strandskyddsdispensdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man ser på bilden ovan så är ju detta identiskt med mitt fall. I bilden nedan visas:
  1. Blått sträck = Befintliga diken runt den gamla åkermarken som nu är min "tomt"
  2. Grön rektangel = Ny stuga som behöver strandskyddsdispens.
  3. Röda cirklar = Befintliga fastigheter med byggnader/brygga.
  4. Turkos sträck = Befintlig badstrand
  5. Gula sträck = Mindre grusvägar som ger åtkomst till badstrand samt fastigheter.
  6. Vit markering = Gammal stenmur i anknytnint till gammal åkermark.
Flygfoto med markeringar: blå och gula linjer (diken och vägar), grön rektangel (ny stuga), röda cirklar (befintliga byggnader), vit markering (stenmur).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen lite fotografier på befintliga byggnader/tomter nedanför min tomt. Jag tycker hela strandkanten nedanför min tomt är avskild i och med deras hemfridzon täcker hela strandkanten.

Lantligt rött hus och uthus nära en frusen sjö synliga bakom träd, med en grusväg i förgrunden.
Grusväg passerar röda trähus och uthus med skogsbakgrund som avgränsar gammal åkermark.
Landsväg nära vatten med röda uthus och svart tunnformad konstruktion, gräs och stenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusväg genom skogslandskap med röda stugor och vattenförråd, relaterat till ansökan om strandskyddsdispens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutligen en bild från badstranden:

1. Röd markering är samma hus som på bilderna ovan sett från badstranden.
2. Blå markering är marken ovanför dessa hus som min stuga ligger på.

Vy över strand med anteckningar om gränser och placering av hus relaterat till strandskyddsdispens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.