Vi har en vedspis i en gammal härd (som nog faktiskt är äldre än resten av huset) och där finns inte utrymme att sätta en spis brevid, och höjden är dessutom för låg för att man skulle kunna höja det hela. En klassisk solitär kanske man skulle kunna säga, från den tiden då inga "kök" fanns. Vi har således elspisen på annat ställe. Det är den finaste lösningen i ett så pass gammalt hus tycker jag. Men om vedspisen en gång har installerats som spis i ett kök i dagens bemärkelse så hade jag absolut inte skämts för att höja den till den gällande bänknivån, då den ändå är placerad för att följa just en arbetsbänk intill.
 
Jag håller med TorpSaras resonemang om att låta vedspisen vara en solitär på sin gamla plats och sedan placerar man den nutida köksinredningen för sig. Delvis beror det ju på om utrymmet i köket tillåter en sådan lösning. Jag har själv vedspis som enda uppvärmning i köket (förutom elelement som bara är på när jag är bortrest) och jag måste erkänna att jag nästan aldrig använder vedspisen för matlagning, möjligen annat än att koka vatten på, trots att vedspisen eldas 4-5 timmar om dagen på vintrarna. Efter att ha kokat över sås ett par gånger så får det vara med vedspismatlagning för min del. Såsen kokar över och sedan står det och bränner i ett par timmar tills spisen svalnar... Wok kunde vara idé att prova för all del.
 
Jag står i begrepp att beställa en diabasskiva som skall ligga an mot vedspisen i vårt kök. Firman som levererade stenen rekommenderade att det måste vara minst 10 mm luftspalt mellan vedspis och granitskivan. Det kommer ju innebära att det ramlar ner en massa smuts i springan mellan som kommer att var omöjlig att få ut. Hur har ni andra gjort? Behövs någon spalt, och i så fall hur stor?
 
Jag står i begrepp att beställa en diabasskiva som skall ligga an mot vedspisen i vårt kök. Firman som levererade stenen rekommenderade att det måste vara minst 10 mm luftspalt mellan vedspis och granitskivan. Det kommer ju innebära att det ramlar ner en massa smuts i springan mellan som kommer att var omöjlig att få ut. Hur har ni andra gjort? Behövs någon spalt, och i så fall hur stor?
 
Skulle det vara för att stene inte klarar värmen då eller? Spisen utvidgas inte så mycket så det finns inget behov av det. Det blir ju som du skriver en konstig smutssamlare bara.
 
Samma fråga i två trådar...
Det måste vara luftspalt eftersom spisen utvidgas när den blir varm men den behöver inte vara så bred.

Däremot är det bättre för värmespridningen ju mer utrymme man lämnar för luftcirkulation runt spisen.

Smuts runt spisen är knappast något större problem eftersom den ganska snabbt förkolnas om den ligger i spalten mellan spis och mur och därför inte kommer lukta eller växa till sig. Man har mycket större besvär om man har för vana att spilla på spisen eftersom det snabbt bränner fast och osar väldigt mycket medan det brinner upp.
 
Man kan ju inte misslyckas mer än dessa har gjort med att sätta en vedspis bredvid en elektrisk spis. Den täcker ju halva dörröppningen till hallen nästan. Bilden kommer från ett hus till salu som ligger på blocket idag.
 
  • spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie Sophie skrev:
Ja jag vet inte riktigt vad jag tycker heller. Vi hade ju ingen vedspis kvar i köket så när vi gjorde vårt satte vi den i samma höjd som hällen och som TorpAnders skriver är det alldeles utmärkt som avtställningsyta. Än så länge har vi inte eldat i vedspisen så det är den som fungerar som avställningsyta för tillfället och det är verkligen praktiskt. En fördel vi faktiskt inte tänkt så mycket på innan när vi planerade köket.

Jag är väldigt nöjd med hur vi har fått ihop vår spisdel men kåpa över och keramikgolv framför både spis och vedpsis. Eftersom vi skulle ha dem bredvid varandra ville jag att de skulle passa ihop som en enhet och det är vi nöjda med. Hade vi haft en lägre vedspis redan befintligt vet jag inte om jag hade höjt upp den. Isåfall hade jag nog försökt få till hällen och ugnen någon annanstans i köket så man kunde lämna den orörd. Men om det ändå inte finns någon ser jag ingen anledning egentligen till varför man inte ska höja upp vedspisen. Jag tycker inte det ser konstigt ut men sen har vi å andra sidan luckor under vår och det gör kanske lite estetisk skillnad.
Hej Sophie,
Jag håller på med ett liknande projekt med mitt gamla kök och behöver alla tips jag kan få. Vad har du använt för bänkskiva/materiel kring vedspisen/hällen? Är det också sten? Eller är det plåt/stål?

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.