Hej,

Jag och min sambo har köpt en träkåk från 20-talet. I huset finns en murstock och den vill vi åter ta i bruk.
Båda har haft en dröm om att ha en vedspis i köket. Vi är också båda inne på att köpa en begagnad vedspis då vi vill att det ska vara tidsenligt och även inte kosta tokigt mycket då andra renoveringar kring detta måste till.

Men jag har läst och läst men tycker jag blir mer osäker desto mer jag läser. Är det generellt svårt att få bygglov för en begagnad men nyrenoverad vedspis som inte är CE-märkt och inte fyller exakt alla krav från kommunen och boverkets sida? Eller är det mer att om inte huset kommer brinna ner så kommer man få godkänt?

Finns det också en dålig säkerhetsaspekt av att köpa en äldre vedspis än de nya. Låt säga att vi hittar en renoverad vedspis för ca. 500 kronor, är den då mycket osäkrare än en för 20 000kr?

Finns det mer som vi bör tänka på angående köp av en begagnad vedspis som ni själva har upplevt?

Uppskattar seriösa svar :)
Ta hand om er i dessa knasiga tider.
 
Prata med sotaren först så att murstocken är tät och inte läcker. får intrycket att det inte eldats på länge, det är sotaren som godkänner eller säger vad som bör göras.
 
  • Gilla
Träbit123
  • Laddar…
När jag skulle köpa en begagnad insats till öppna spisen så pratade jag med sotarna innan, och de sa "har du inget CE-intyg ger vi dig aldrig tillstånd att elda i den, Basta" Det slutade med att jag köpte och installerade den ändå (utan att anmäla att eldstaden skulle användas igen) Jag eldar i den några gånger om året och har gått självsotningskursen, så det känns rätt bra att slippa brandinspektionen var 6:e år.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Just vedspisar i äldre hus blev väl ett undantag. Insatser och kaminer måste däremot uppfylla kraven.
 
P Plutus skrev:
har du inget CE-intyg ger vi dig aldrig tillstånd att elda i den
Jepp är nog kanske så när det inte finns en befintlig spis på plats, byter man en äldre till en yngre renoverad så behövs inte CE, det heter underhåll och finns i regelboken om värmekällor, hittar inte den just nu.
 
Tack för alla svar!
Hittade detta när jag googlade runt:
Måste den vara CE-märkt?
"Nej, det är inte CE-märkningen i sig som styr om utsläppskraven uppfylls utan det är kravnivåerna som finns för utsläppen i Boverkets byggregler." /Boverkets hemsida

Hittade även detta på boverkets hemsida gällande de nya kraven:

När gäller inte kraven:

Kraven gäller vid ändring av kaminer. Därmed påverkas inte användningen av befintliga kaminer.
Kraven gäller för de produkter som är reglerade i BBR, det vill säga braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.
Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:

  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
  • öppna spisar
  • bastuaggregat
  • kakelugnar eller
  • sättugnar
Kanske hjälper mig lite men jag har fortfarande svårt att förstå? Så det gäller kamin och öppenspis men inte vedspis? och det gäller inte vedspis oavsett om den är ny, gammal eller inte befintlig i nuläget?

För som ovanstånde skriver så godkänner inte sotarn om de inte är CE-märkt (öppenspis i det fallet) och det finns ju inte en befintlig nu utan detta blir ju en ny installation av en begagnad vedspis. Är det bara att tuta och köra och hoppas på det bästa eller bör man avvakta för att få någon slags klarhet i alla dessa krav och undantag :worried:

Men finns det någon som själva har upplevt för eller nackdelar med att köpa begagnad vedspis? Finns det något mer som vi bör tänka på angående detta? Mer än att ta hjälp av sotare och murare för att göra rätt.
 
T Jontiiich skrev:
Finns det också en dålig säkerhetsaspekt av att köpa en äldre vedspis än de nya. Låt säga att vi hittar en renoverad vedspis för ca. 500 kronor, är den då mycket osäkrare än en för 20 000kr?
Det skall givetvis vara 5000kr. För 500kr kanske den inte är nyrenoverad ;-)
 
T Jontiiich skrev:
Tack för alla svar!
Hittade detta när jag googlade runt:
Måste den vara CE-märkt?
"Nej, det är inte CE-märkningen i sig som styr om utsläppskraven uppfylls utan det är kravnivåerna som finns för utsläppen i Boverkets byggregler." /Boverkets hemsida

Hittade även detta på boverkets hemsida gällande de nya kraven:

När gäller inte kraven:

Kraven gäller vid ändring av kaminer. Därmed påverkas inte användningen av befintliga kaminer.
Kraven gäller för de produkter som är reglerade i BBR, det vill säga braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.
Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:

  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
  • öppna spisar
  • bastuaggregat
  • kakelugnar eller
  • sättugnar
Kanske hjälper mig lite men jag har fortfarande svårt att förstå? Så det gäller kamin och öppenspis men inte vedspis? och det gäller inte vedspis oavsett om den är ny, gammal eller inte befintlig i nuläget?

För som ovanstånde skriver så godkänner inte sotarn om de inte är CE-märkt (öppenspis i det fallet) och det finns ju inte en befintlig nu utan detta blir ju en ny installation av en begagnad vedspis. Är det bara att tuta och köra och hoppas på det bästa eller bör man avvakta för att få någon slags klarhet i alla dessa krav och undantag :worried:

Men finns det någon som själva har upplevt för eller nackdelar med att köpa begagnad vedspis? Finns det något mer som vi bör tänka på angående detta? Mer än att ta hjälp av sotare och murare för att göra rätt.
Kraven gäller inte vedspisar och öppnaspisar. Men de gäller för kaminer. Öppnaspisar är ju platsbyggda, så de kan inte vara CE-märkta. Insatser ska klara kraven, men då är det inte en öppenspis längre.
 
  • Gilla
Fridawick och 1 till
  • Laddar…
T Jontiiich skrev:
Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:
  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
  • öppna spisar
  • bastuaggregat
  • kakelugnar eller
  • sättugnar
Klart och tydligt vad som gäller för ovanstående. men som sagt prata med sotaren först om konditionen på murstocken och skriv ut på papper och visa om hen trilskas med något, hen ska följa det som finns skrivet. Sen som du säger, få tag i en vedspis för 500kr och den är dugligt , bara grattis, den behöver nog en omgång av en renoverare för ett par 1000kr. Det är s,k brännplåt/ar som kan vara deformerade eller utbrända, samt att det är en eldfast lersort som brukar ha filspån i sig som omfattning i den del som är efter brännkammaren
 
  • Gilla
Träbit123
  • Laddar…
Be sotaren kontrollera pipan innan du installerar någon spis. Om pipan är ok kan du installera en gammal vedspis, kommunen vill då ha in en anmälan (det brukar finnas info och blankett på kommunens hemsida). Det är idag tillåtet att installera äldre vedspisar då det ej finns utsläppskrav på köksspisar. Gamla vedspisar går fin fint att elda i, en mordern spis kan vara mer effektiv men det styrs mest av hur man eldar. Man kan elda kasst i nya spisar och kaminer också.
 
  • Gilla
Träbit123
  • Laddar…
Uppskattar alla svar!
Det är verkligen tokigt hur man kan bli när man verkligen vill ha nått men känner att man inte blir klok på kraven och liknande som hör till. Plus att man är väldigt okunnig gällande sådant så blir man inte riktigt klok av att läsa vad olika myndigheter eller "säljande" hemsidor säger.

Vi har planer på att ta dit sotare och annat så snart som möjligt.
 
@Jontiiich Jag tror du kan få många bra svar i denna tråd - men de gäller ofta utifrån sotare och utifrån kommun. Jag har haft en suverän sotare som jag kunnat bolla alla frågor med via snabb mailväxling. Allt från bygga badrum runt murstocken,till just sätta in vedspis, avståndslösningar till köksskåp m.m. Han har inte sagt ett ljud om att vi behöver CE-märkning och när jag pratade med kommunen tyckte de att eftersom det funnits vedspis tidigare så var det inte nyinstallation (även att det kanske inte funnits en på 3 år). Däremot behövde jag bygglov för att sätta in den (inte klar än!). Vi ville verkligen ha vedspisen och utgick från att vi skulle få göra om rökkanalen till den, putsa upp murstocken m.m. Då är det bra att köpa den där färdigrenoverade (eller nästan inget att göra på den)- spisen för en femhundring som du skrev först... ;) finns säkert någon som är nöjd bara den försvinner från deras torp... :)
Lycka till!
 
  • Gilla
Träbit123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.