Erik Norr Erik Norr skrev:
Hej.

Tack för alla snabba svar! (är ny på Byggahus.se) Jag har själv inte helt koll vart tomtgränsen går, om häcken står mer på min sida, ändrar det förutsättningarna att det lättare är för mig att ta bort den? Om tomtgränsen ligger mitt i, kan jag då ta bort "halva häcken" och då kommer häcken såklart att dö och grannen står utan häck och rätt till ersättning? (vi har inget behov av häck på denna sidan, det är "dött utrymme" för oss och ändrar inte insyn eller annat för vår del.

Jag tänker mig någon laglig rättighet att "ingrepp i annans tomt för att möjliggöra tillträde att skydda min fastighet" som jag egentligen inte vill använda. Jag misstänker även att jag "måste" gräva hyfsat brett (grävdjup ca 2 meter, 1 meter brett då borde "kanten" grävas två meter ut från huset längst upp för att minimera ras och säkerhet för arbete i schaktet? Alltså blir detta in på grannens tomt?

Hmm....
Hej.
En i grannområdet hade likande problem. De hyrde en stor grävskopa med lång "arm", vilket gjorde att de kunde stå på deras egen parkering. :)
 
Vårat hus står på tomtgräns mot en granne och så står nästan alla hus i vårat område. Har för mig att det finns någn typ at servitut som säger att grannen måste ge tillträde för underhåll av huset. Och drännera kallar jag för underhåll. Hur brett man sedan kan kräva vet jag ej. Våran granne hade ju själv fått prata med nästa granne när han skulle dränera så han hade full förståelse för oss när vi ville göra samma sak.
Sedan hade vi lite otur med entrepenör mm så det blev rörigt med återställning iaf. Men det gick att lösa med samtal och pengar.
 
JanneJanne123
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har för mig att det finns någn typ at servitut som säger att grannen måste ge tillträde för underhåll av huset.
Bor också i ett område med de flesta hus i tomtgräns, men där finns ju ett underhållsservitut registrerat på fastigheterna redan när tomterna styckades av på 30-talet. Har TS och grannen inte något sådant servitut finns det ju inget som säger att man generellt får genomföra underhåll av sitt hus och göra anspråk på annans tomt. Jag kan ha missuppfattat ditt inlägg dock och att det inte var så du menade.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Synd att du inte hade mig som granne, då hade jag gått o hämtat spaden, och undrat när vi skulle börja.

Men men, alla är vi olika.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.