Nu råkar jag ha samma kvistborr som Wistin från bosch och den har spets. Kan man borra med den i överhandsfräs är inte det lättare tänker jag generellt om man vill få raka hål att köra fräsen om den redan är framme, istället för skruvdragare?

Min skruvdragare är bosch blå
Fräs är bosch grön

Kycklingen gillar enbart bosch produkter.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nu råkar jag ha samma kvistborr som Wistin från bosch och den har spets. Kan man borra med den i överhandsfräs är inte det lättare tänker jag generellt om man vill få raka hål att köra fräsen om den redan är framme, istället för skruvdragare?

Min skruvdragare är bosch blå
Fräs är bosch grön

Kycklingen gillar enbart bosch produkter.
Nej, nej inga borr för borrmaskin i handöverfräs. Varvtalet är på tok för högt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
MDF har sina för- och nackdelar... Visst blir det finare kanter och gedignare dörrar, helt klart, men de tål inte fukt eller särskilt mycket mekanisk åverkan. Plus att de är knepiga att skruva i.

För att skruva i de plana ytorna rekommenderar jag självborrande skruv eller förborrning med så tunt borr som möjligt. Skruvar man i kanterna däremot så måste man borra innan, annars spricker det direkt och blir rejält fult.

Ju mer du kan undvika spik och skruv desto bättre. Skruvade gångjärn kan med fördel kompletteras med lämpligt bygglim.

Spånskivorna som du var inne på innan kräver fintandad såg och/eller att man tejpar snittytan innan man sågar, annars splittras de mycket riktigt. Men med lite planering och kantlister går de att få snygga de med.
MDF är absolut inga problem att skruva i på den plana ytan (inte hur nära kanten som helst dock). Ingen förborrning krävs, bara skruv av bra kvalitet. Vi använder Wurth Assy 3.0.

Jag rekommenderar absolut att undvika alla former av lim, det behövs inte och gör det bara kladdigare och dessutom ev krångligare om gångjärnet behöver skruvas loss någon gång.

Rekommenderar också att du använder en MDF av bra kvalitet, inte den från byggvaruhusen.
 
Jag har köpt två 35 mm borrar på Biltema för gångjärnsborrning. På den ena har jag slipat bort spetsen. Börjar varje hål med den som har spetsen kvar och växlar ungefär halvvägs till den utan spets. Klarar på så sätt borrning utan att gå igenom luckan.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, nej inga borr för borrmaskin i handöverfräs. Varvtalet är på tok för högt.
Hej Daniel

Jag har köpt följande kvistborr
https://www.clasohlson.com/se/Centrumborr-HM-Bosch/p/Pr409222000

Har följande maskiner vilken ska jag använda?
överhandsfräs
Skruvdragare bosch blå (den känns för klen med kvistborren)
Borrhammare bosch grön (tror denna heter något sds plus vet inte ens om kvistborren går in?)
 
Varför testar du bara inte med dina 2 borrar på en spillbit??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.