Hej! Persiennen till ett av mina fönster har gått sönder så jag tänkte byta ut den. Det är inte en frihängande persienn utan en sån som sitter mellan fönsterglasen. Troligen är det samma persienner som suttit i fönstren sedan huset byggdes på 70-talet.

Behöver jag köpa en speciell persienntyp eller duger vilken som? Hur hittar jag en med rätt mått? Jag har mätt och persiennen bör vara cirka 67 cm bred för att passa i fönstret. Hur svårt är det att göra bytet själv? Jag har tittat på instruktionsfilmer på youtube och det verkar relativt bökigt.
 
Om du kan demontera persiennen får du ju dels en uppfattning om hur besvärligt det är att montera den nya, och dels kan du ta med den gamla till persiennaffären så gör dom en efter de gamla måtten.
 
Måste persiennerna vara figursydda? Jag trodde måtten var standardiserade och har redan slängt min gamla persienn utan att mäta den. Att ta loss den ur rutan var bökigt men jag fixade det!
 
Såna som sitter mellan glasen brukar inte vara av standardstorlek. Men dom kan ju såklart vara det.

Persiennsäljaren har nog rätt bra koll på vilken persienn du ska ha. Dom kan säkert hjälpa dig även utan den gamla, men dom vill nog veta både bredd och höjd.
 
Nu har du redan slängt persiennen,men hade det inte räckt att byta stegrande eller linor? Själva lamellerna brukar inte gå sönder.
 
Det är ganska omständigt att byta stegsnören i en persienn. Men visst går det. Det finns flera ställen som säljer persienner enligt unika mått. Persienner mellan glas är inte standard.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Såna som sitter mellan glasen brukar inte vara av standardstorlek. Men dom kan ju såklart vara det.

Persiennsäljaren har nog rätt bra koll på vilken persienn du ska ha. Dom kan säkert hjälpa dig även utan den gamla, men dom vill nog veta både bredd och höjd.
Vilken persiennsäljare skulle du rekommendera? Jag har varit på Jula och tyckte inte de var särskilt hjälpsamma.
 
Jula är ingen fackhandel för persienner, deras kunskap om detta är nog nära noll.
Ett tips, sök på persienner/persiennfirmor i området där du bor.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Jula har bara standardmått. Persiennbutiken.se Har jag köpt från. De uppfattade jag som bra. Men det finns fler.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
K KarlAxel skrev:
Vilken persiennsäljare skulle du rekommendera? Jag har varit på Jula och tyckte inte de var särskilt hjälpsamma.
Mitt svar är lika de två som hann före mig.

Googla "persienner (orten där du bor)" så hittar du säkert någon som gärna hjälper dig.
 
112 cm i längd och 64 cm i bredd ska persiennen jag ska ha vara. Ungefär vad kommer den att kosta? Ungefär vad kostar det att få den installerad? Eftersom den ska sitta mellan glasen kanske det blir lite för trixigt för att jag ska klara av det själv.
 
Jag har med persienntillverkare att göra med i mitt yrke. De få gånger jag har behövt en persienn privat har leverantören känt igen mig. Så vad en persienn kostar till en privatperson har jag egentligen inte koll på.

Jag kollade lite på Persiennbutiken.se som Daniel 109 tipsade om. Verkar hamna på knappt 400 + frakt för din storlek.

https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d1631_persienner-25mm-order-small-pga.html

Mitt tips är ändå att du kontaktar någon lokal persienntillverkare. Då får du svar på vad den kostar, och hur mycket dom tar för montage.

PS. Jag tror det är tryggast att uttrycka storleken i bredd * höjd. De är nog tillverkaren mest van vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.