Hej!

Mitt nedre våningsplan har ojämna betongväggar som jag vill göra släta. Jag vill dock inte sätta gips på väggarna eftersom det eventuellt kan finnas en viss fuktrisk nere vid golvet eftersom grundkonstruktionen är oisolerad platta på mark.

Nu har jag hört talas om att de ska finns något somheter lux-skivor och att dessa ska vara okänsliga för fukt.

Frågan är därför om det är lämpligt att sätta lux-skivor direkt på betongväggarna? (sedan ska det spacklas och målas för en snygg väggyta). Om lux-skivor är lämpligt. Hur ska de i så fall fästas på betongen? Med konstruktionslim, eller något annant sätt?




 
Hoppas att plånkan är fet...
Jag var med om en badrumsrenovering där väggarna av olika anledningar kläddes med Luxskivor. Det byggdes även ett upphöjt golv med trappa av dessa skivor.
Rummet var gissningsvis 3 x 3 meter och om jag minns rätt så kostade skivor, lim skruvar o.dyl ca 36000:-.

Spackel eller minerit/masterboard är en mer sansad lösning.
 
Ja det är synd att det är så fånigt dyrt med dessa skivor för dom går ju att använda överallt.
 
bredspackla väggarna med gipsbruk (ex gyproc g66) ?

billigt och har funkat utmärkt för mig
 
Mineritskivor blir perfekt! Precis vad jag letat efter. Tack för tipset.

Frågan hur man fäster skivorna på en betongvägg kvarstår dock. Ska man använda konstruktionslim? Eller skruva? Finns det skruvar som inte kräver plugg i betongvägg?

 
Svenne Banan skrev:
Mineritskivor blir perfekt! Precis vad jag letat efter. Tack för tipset.

Frågan hur man fäster skivorna på en betongvägg kvarstår dock. Ska man använda konstruktionslim? Eller skruva? Finns det skruvar som inte kräver plugg i betongvägg?
Jag skulle använda något lim som blandas som cemenbruk ungefär - kolla i Maxits sortiment så hittar du lite olika alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.