Hej

Hoppas på förslag på klippare till vår tomt.
Den är inte så komplex, men vi har ett trädäck med en pergola som delar upp vår gräsmatta i två olika områden.
Pergolan gör att vi får en lång-smal passage mellan pergolan och däcket i övre kant med bredden ca: 1m, och längden 6m ungefär.

Sen så funderar jag på att låta klipparen gå över däcket närmast huset till vänster där däcket är ganska smalt med hjälp av ramper...för att nå den andra ytan, funkar detta? Höjden på däcket är endast ca: 20cm över gräsytan.

Tomten är på totalt 1000m2, och gräsytan kanske ~600-700m2

Vilken klippare skall jag välja, och hur skall jag få den att nå båda ytorna på bästa sätt? De gröna cirklarna är var jag har lattast åtkomlig el. Hur lägga guidekablar?
Funderar mellan Gardena Smart Sileno Life 1000 & Automower 315.
Flygbild över en trädgård med röd markering runt gräsmatta, pergola och trädäck samt gröna cirklar för elpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går nog bra sådär som du ritat och tänkt. Jag skulle ställt laddaren i positionen på framsidan då den bör stå på största ytan. Sen en guide som går i en båge bort till den lilla ytan via rampen.

tror vilken som av klipparna skulle funka.
 
Någon som har en bild eller snygg lösning på hur ni har byggt ramper för era robotar?
 
Planerar för lämpligaste installationen innan inköp.

Gräsmattan har 2 olika områden som på bilden.
Jag har tidigare varit inne på att bygga en ramper och låta roboten gå över trädäcket på lämpligt ställe.
Nackdelen med detta är dels att bygga några snygga ramper, och jag behöver också dra en lång guidekabel nedanför huset i bild.

Min undran nu är om jag kan låta klipparen istället gå en kortare väg till område 2, över marksten (grått fält) mellan carporten och huset.
På smalaste stället är det endast 100cm och ca 250cm långt. Sen öppnar det upp sig där själva bilen står.
Klarar en Automower 310 det? Tänker isåfall att guidekabeln läggs som grön linje. Men 100cm....?
Satellitbild över en trädgård som visar planerad rutt för en robotgräsklippare markerad med grön linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle den nog klara, men jag tycker inte att det ser ut att vara en bättre idé. För det första måste passagen alltid vara fri. Inga barncyklar som ställs/slängs där, inga jordsäckar på mellanlagring osv. För det andra missar du att lägga guidekabeln ut över den stora ytan. Dit vill du nog både skicka klipparen genom angivet startområde, och hämta upp klipparen därifrån med hjälp av guiden.

Väljer du ändå att göra som du ritat (det går ju exempelvis att dra ut kabeln i en stor ögla över det stora området först) så se till att lägga guiden så nära begränsningskabeln mot huset som möjligt. Klipparen följer nämligen guiden på vänster sida, mot laddaren sett. 20/80 skulle jag exempelvis prova.
 
Tack för svar, bra input!
Jo cyklar kan stå där ibland...
 
Köp 2 st på ICA Maxi totalkostnad 8000kr, låt dom ta hand om var sin sida av huset. Dom kommer inte att kiva med varandra. ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Idag inhandlas en Automower 315 ;)

Men jag skulle behöva råd om mina ramper...
Dom är 120cm breda och hur skall jag sätta begränsningskablarna samt guiden under dessa?
Har läst att klipparen följer guiden på vänster sida in mot laddstationen. Går hela klipparen på vänster sida, eller bara lite off-center så att säga?

Spontant tänker man ju: Kant på ramp - 30cm begräsning - 60cm guide - 90cm begränsning - 120cm kant på ramp

Men det kanske inte går om klipparen följer på vänter sida guiden in?
Hur gör den på vägen från laddaren då? Mitt på guiden då eller?

Någon som kan ge lite klarhet i detta hur jag skall placera kablarna?
Tack
 
Är där en kant på rampen där klipparen kan fall över så bör beg.kabeln ha samma avstånd som till fasta föremål (se manual/medföljande mätsticka).
Klipparen går alltid på vänster sida om guide, både vid in och utgång, sett mot laddstation.

120 cm är relativt brett, så lägg guiden 30-40 cm från högra beg.kabeln (sett mot laddstation).
Klipparen har logik för att variera avstånd till guide för att undvika spårbildning. Den kommer att justera avståndet automatiskt när den känner av beg.kabel på vänster sida.

Notera att rampområdet ingår i klippområde, klipparen kan ev. ta sig in på rampen under klippfasen.
 
Men blir det inte i mitten isåfall :thinking:
Ja klipparen lär väl klippa inom detta område också, men det går väl inte att unvika på ett enkelt sätt gissar jag.
 
Ja det blir det ju med 120 cm bredd på din ramp ... Ha lite extra kabel tillgängligt om det skulle finnas behov att finjustera kabelläggningen på dina ramper. Kanske kan beg.kabeln ligga närmare kanten än 30 cm.
En grej att överväga är att göra infarterna till rampen så smal som möjligt genom att smalna ihop beg.kabeln vid infarterna, då minska risken att klipparen tar sig in på rampen under klippningen.
 
Om vi säger att du har 120 cm varav ena sidan är mot en vägg och andra är ”öppen” så behöver du ju egentligen bara ha 30 cm mot den öppna sidan, på andra sidan kan man låta klipparen studsa mot uthuset och lägga kabeln dikt mot väggen. Då har du alltså 90 cm brett.

Då skulle jag lägga guiden kanske 15–20 cm från väggen, så att du får en 70–75 cm bred korridor på den sidan klipparen går. Och det är vänster sida om guiden mot laddaren sett.
 
Fast för egen del skulle jag nog byggt ramperna genom att låta gräsmattan få en kulle mot uthuset så att det blir lite rundare former än ramper ger. Särskilt om det bara är ca 20 cm höjdskillnad. Men principen är ändå densamma.
 
Altan med två träramper som bildar en brygga över gräs, med synlig begränsningskabel och guide för laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Dubbla ramper för att komma över en "brygga" på altanen.
Laddaren är alltså bakom mig.

En liten kant på första rampen på höger sida.
Så begr.kabel 35cm från höger in och upp på rampen. Guide kanske 20 från begr.kabeln, alltså 50cm in från kanten. Sen den vänstra 35cm från vänstra kanten på rampen.
Altan med två träramper som bildar en brygga över gräs, med synlig begränsningskabel och guide för laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du testat att klipparen klarar övergången mellan ramp och trädäck utan att knivdisken slår i träkanten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.