Här kommer ett förtydligande på svängen. En högersväng upp för smala backen.
 
  • En gräsmatta med en markerad röd linje som visar en högersväng runt stora stenblock, med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror den klara backen utan problem, även om en tvådimensionell bild kan lura ögat. Dock går klipparen helst på skrå i backar, så att tvinga den att följa en guide där är kanske inte optimalt. Däremot är det helt klart brett nog för en tillräckligt vid sväng.

Men varför vill du egentligen ha guiden där? Klipparen klipper inte när den följer guiden, det är ren transport. Det du ska tänka på med guiden är vilka områden du vill skicka ut klipparen till, samt var du behöver plocka upp den när batteriet börjar tryta och den ska tillbaka till laddaren.

Och med det sagt tycker jag att mitt gula förslag ovan borde räcka. :geek:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror den klara backen utan problem, även om en tvådimensionell bild kan lura ögat. Dock går klipparen helst på skrå i backar, så att tvinga den att följa en guide där är kanske inte optimalt. Däremot är det helt klart brett nog för en tillräckligt vid sväng.

Men varför vill du egentligen ha guiden där? Klipparen klipper inte när den följer guiden, det är ren transport. Det du ska tänka på med guiden är vilka områden du vill skicka ut klipparen till, samt var du behöver plocka upp den när batteriet börjar tryta och den ska tillbaka till laddaren.

Och med det sagt tycker jag att mitt gula förslag ovan borde räcka. :geek:
Just det, den klipper ju inte då. Tänkte inte på det. Jag funderade på den vägen igen då jag märkte att det är rätt smalt den gula vägen. Provar nog din väg då men hinner säkert ändra mig igen :rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag hade liknande funderingar när jag köpte en 430X och skulle ha den på en tomt med en del vrår och utmaningar. Jag gjorde efter mycket funderingar så att jag bara la ut begränsningskabel runt tomten och tänkte senare lägga guider där det skulle visa sig behövas.

Jag har inte installerat någon guidekabel än och gräsmattan är fin och klippt. Slumpen fixar mer än man kan tro.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hade med kört på gul dragning. Tror din tänkta dragning blir rätt dålig. Den kommer hitta och hitta hem mycket lättare med den gula dragningen.
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Angående att ha guiderna parallellt så kan jag nämna att jag har en 450x med tre guider som följer varandra parallellt en bra bit innan en viker av, sedan följs de andra två åt en liten bit innan de också går skilda vägar. Det är inga problem alls.

Har heller inte problem med spårbildning. Tror jag satt klipparen på max bredd, så den snirklar sig fram finfint när den återvänder för laddning.

Det enda jag kan tipsa om är att tänka på att lägga guiden "åt sidan" så att klipparen har mesta möjliga yta att nyttja för sitt snirklande tillbaks eftersom klipparen bara kör på ena sidan av guiden (minns inte vilken, men står i bruksanvisningen).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu har klipparen gått någon vecka. Fungerar rätt bra när jag ställer in områden så att den följer guiden till den mindre ytan. En fundering jag har är att jag måste stänga av gps-stödd navigering för att ställa in områdena. Har jag på gps-stödd navigering så hittar den nämligen inte in till det mest avlägsna området. Är det så här jag måste ha det, dvs gps navigering avstängd, eller ska jag låta den gå med gps navigering tills den lärt sig gräsmattan? Då missar den ju en del av ytan nämligen. Någon som har erfarenhet?
 
  • Skärmdump av inställningar för GPS-stödd navigering och zonindelning i robotgräsklippar-app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen sån själv, men kan du inte ställa klipparen i det svårnådda området och starta den därifrån några gånger så att klipparen vet att det finns? Då borde den också få en vilja att hitta tillbaka dit.
 
Bra tanke, borde fungera. Någon som vet hur lång tid det tar för klipparen att lära sig trädgården? För när den har gjort det antar jag man kan ställa in procent på vissa områden med hjälp av guidkablarna?
 
Är inte grejen med gps:en att du inte behöver ställa in var klipparen ska starta genom att välja guide och sträcka, utan att den gör det själv utifrån var den nyligen har klippt?
 
C
Vi kör vår på GPS och den går automatiskt ut på guidekabeln då och då, så det borde funka för dig med så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.