Jag har ett källarutrymme (mer formellt en hög krypgrund i sutterängplan) som just nu saknar golv. En diffspärr ligger direkt på makadamen. Den är uppenbarligen inte lämplig att gå alltför mycket på, och dessutom är det stora höjdskillnader. Jag vill göra ett enkelt golv - inget vackert behövs, men jag vill kunna ha förvaring och ställa ett pingisbord e.d. där ungarna kan roa sig.

Utrymmet är torrt, och jag har inga fuktproblem här. För ett antal år sedan var det fuktigt under sommarmånaderna, men jag ställde in en luftavfuktare och satte plast för ventilerna, och sen dess har det inte varit fukt eller märkliga dofter. Man ser ibland kondens på diffspärrens undersida, så den gör sitt jobb.

Enklast möjliga golv jag kan tänka mig vore att regla upp bjälkar från vägg till vägg med stödben ner mot diffspärren. Typ nivellgolv fast enklare. Är detta olämpligt? Det blir gott om luft under, och man kan ju ha lufthål mot väggen. Vad vore lämpligt material att lägga ovanpå? Golvspån? Trallbrädor? Råspont? (troligtvis för vassa kanter). Eller annat?

Eller tänker jag helt fel?
 
  • Oinredd källare med rör i taket, diffspärr på grusgolv, staplad förvaring och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
B bjomape skrev:
satte plast för ventilerna, och sen dess har det inte varit fukt eller märkliga dofter. Man ser ibland kondens på diffspärrens undersida
Förstår inte riktigt vad du menar med "satte plast på ventilerna" ? Har du stängt igen all ventilation i utrymme?
Diffspärren, är det plasten man ser på golvet?
 
Ja, jag satte igen nästan alla ventiler. Det fanns typ 20 stycken, lämnade två öppna i motsatta hörn. De flesta källor jag kunnat hitta rekommenderar detta när man börjar köra luftavfuktare - annars jobbar den ju med att avfukta hela mitt närområde.

Ja, det är plasten man ser på golvet som jag kallar diffspärr. Tänker sopa+dammsuga+tvätta den så ren jag kan innan jag bygger något över, så att det inte ligger organiska rester i onödan på den.
 
Jag bumpar den här tråden, eftersom jag har ett precis likadant utrymme som jag vill använda som förråd och snickarverkstad. Min ide är att lägga någon typ av betongsten på golvet. Kanske värma utrymmet med någon liten luft/luft pump.
Är det någon som har en uppfattning om det blir möjligt att göra så?
Ska jag låta den plast som ligger på golvet idag vara kvar, eller kan jag ta bort den? Jag kan inte se någon fukt på undersidan av plasten.
 
  • Gilla
bjomape
  • Laddar…
B bjomape skrev:
Ja, jag satte igen nästan alla ventiler. Det fanns typ 20 stycken, lämnade två öppna i motsatta hörn. De flesta källor jag kunnat hitta rekommenderar detta när man börjar köra luftavfuktare - annars jobbar den ju med att avfukta hela mitt närområde.

Ja, det är plasten man ser på golvet som jag kallar diffspärr. Tänker sopa+dammsuga+tvätta den så ren jag kan innan jag bygger något över, så att det inte ligger organiska rester i onödan på den.
Kör du alltså med öppna ventiler så att uteluft kommer in till grunden samtidigt som du kör kondensavfuktare?
 
D Derbyboy skrev:
Kör du alltså med öppna ventiler så att uteluft kommer in till grunden samtidigt som du kör kondensavfuktare?
Nej, jag skrev ju att jag satte igen alla utom två. Så en aning friskluft kommer in.

Men det är golvet som är den intressanta frågan i den här tråden. Någon som har input där? Min idé är ju enkelt trägolv - men vad? Spånskivor? Råspont? (finns det något liknande som blir jämnare?) Trall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.