Oerfaren som man är, ochh dessutom lösvirkesbyggare, så står jag inför ett litet dilemma.

Inför det stundande husbygget, så har jag funderat lite på vem som skall projektera de olika bitarna.

Elen skall min fru alternativt en f d kollega till henne göra (gammal el-konsult). Nätverket gör jag själv.

Men hur gör man med VVS och ventilation? Tar man in VVS- och ventilations-firmor till detta eller hur svårt är det att ordna själv?

Behöver man egentligen någon ventilation att tala om i en rätt stor villa (förutom i badrum och tvättstuga)?
 
Så här gör vi. Arkitekten har gjort bygglovsritningen, en konstruktör har gjort konstruktionsritningen, rörläggaren gör själv sin "ritning" (antar att den enbart hamnar i hans huvud), och elektrikern gör sin "ritning". Vad gäller elen har vi tagit en planskiss och satt kryss på alla ställen där vi vill ha kontakter och lamputtag etc.

När det gäller ventilation så kommer vi att ha en frånluftsvärmepump (installationen fixar rörmokaren), men utsug från badrum och vid köks-/vardagsrumsregionen där vi har en kamin. Inluft genom ventiler i sovrummen.
 
Min erfarenhet är att vvs-, ventilations- och elritningar löser sig med respektive firma(i vilken form det nu må vara) man anlitar.
Men ventilationsflödena skall kunna ställas in efter erforderliga krav. I princip innebär det att "täcket ska fladdra" som byggnadsnämnden uttryckte det i min kommun.Då är det svårt att få ordning på det utan kontrollerat in- och utsug. Återvinning på systemet brukar vara att föredra.
 
ja, och att "täcket ska fladdra" innebär att all luft ska bytas ut på två timmar; 0,5 luftomsättningar/h.
Det gör ju skillnad på värmeekonomin och trivseln om ventilationen blir för stor så det är nog bra att man räknar på det, tror jag ...
 
Ang ventilationen så skickade vi vår ritning till Nibe de projekterade för ca 2100 kr. Sedan köpte vi även ett komplett ventilations-paket ifrån Nibe för ca 9500:- . Att montera själv är inget problem då lättförståerliga instruktioner medföljer. Sedan kontaktade vi en vent-kille som kom och gjorde injusteringen och vi fick papper på att allt var grönt. Kostade ca 2300:-
Detta var till en villa på 260 kvm byggyta.

Nu på andra huset skickade vi den egenhändigt ritade ventilationsritningen till Nibe för att köpa paketet. Fungerade bra det också.

Mvh Lisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.