Hejsan,

Det har totalt kört fast sig i planeringshuvudet. Ska göra ett badrum, kan inte bli mycket större än detta, dörren kan vara på väggen AD eller DC. Badrummet är ett on-suite, så det behöver inte vara stora grejer utan ska vara för de vuxna som bor i huset endast, men gärna möjlighet för bad, om det inte går så dusch. Bärande vägg finns under DC-väggen. Har ett par planlösningar själv, men vet inte om jag vill lägga upp det och begränsa någons tankar.

Så att placera : Toalett (inbyggt), Komod (kan vara minimal) och badkar (gärna plats för två). Man ska gärna kunna stå i badkaret och duscha av sig, därför jag jag markerat ut ståhöjd på 190. Dörren ska vara minst 70.

Går det att lösa?
 
  • 3D-skiss av ett litet badrum med måttangivelser och potentiell dörrplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ståhöjd 190 ger bara 180 kvar i ett badkar, botten är ju 10 cm upp. Och då kan inte jag som är 173 cm lång duscha håret stående. Med andra ord måste ett eventuellt badkar vara i A-hörnet, möjligen D-hörnet om man sätter dörren närmast A, men då måste tvättstället vara framför fönstret istället. Toaletten kan därmed bara vara i B eller C-hörnet (den kant som badkaret inte är vid, man får prova sig fram hur långt in det går att ha den utan att slå i huvudet när man reser sig, därefter prova sig fram hur stort badkar man kan ha innan det blir för trångt.
 
  • Ritning av badrumsplanering med måttangivelser, inklusive placering av badkar och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att stå och duscha, då det är på mitten eller i den breda änden av badkaret man kan stå.
 
Det går inte att ta upp ett takfönster eller hupa och placera kommoden mitt för? Skapar höjd och luft lokalt...
 
Hejsan,

Kan absolut sätta in takfönster, men om jag skjuter badkaret mot öppningen blir det att man springer rakt in i ett badkar när man går in. Tänker mig att detta kan kännas lite instängt?

Takfönstret kan ju å andra sidan hjälpa till att lyfta upp takhöjden ovanför badkaret, jag räknar med att kunna stå 33 cm in från den smala änden i badkaret och duscha av mig. Man kanske skulle kunna ta bort ett lager isolering med? ligger två lager idag...

Dusch finns på nedanvåningen, så vill man ha en stor dusch med svängrum väljer man nog den istället.
 
När jag har badat brukar jag sitta och duscha. Men det kanske bara är jag som gör så :rolleyes:
 
Jag hade satt duschen i hörnet D och haft vikdörrar så man kan vika in de när man inte duschar, sen haft dörren på AD.

Jag hade sedan haft kommod och wc rakt fram och byggt upp en vägg.

Utrymmet är ganska stort ytmässigt men det går ju liksom inte att utnyttja och istället för att ha stor golvyta som inte kan nyttjas så kan man lika gärna göra utrymmet mindre men mer användbart!

Alternativet hade varit takfönster som nämndes, i det fallet hade jag fortfarande satt upp en vägg, satt ett dusch badkar typ svedbergs z1700 vid snedtaket, haft wcn under det jag misstänker är ett fönster och en kommod med litet djup rakt över!


Edit: det borde faktiskt vara möjligt med den lösningen utan takfönster. Duschdelen (den bredare delen) på DC väggen och en smal kommod med litet djup bredvid. Om badkaret börjar 60 cm in så bör det vara tillräckligt för att ändå kunna stå raklång.
 
Inte direkt relaterat till planlösningen, men kanske nog så viktigt att tänka på ändå: måste ni förstärka bjälklaget något om ni ska in med ett badkar?
Fast det kanske ni redan har löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.