co skrev:
Hemma hos mig har vi en duschhörna i glas som blivit rejält nedkalkad (bor i Uppsala och där hjälper inte ens en avhärdare). Hur får man bort kalket från glaset helst utan att förstöra aluminium profilen och gummilisten längst ner???
Ajax har en badrumsspray som jag tycker funkar bra. Spraya på, låt verka en stund och sedan skura bort med "vit svamp". Upprepa om det är riktigt illa. Vidare har Ajax även nåt de kallar "shower power" som man sprayar på och låter torka in efter rengöringen, det hindrar skiten att fastna, funkar bra faktiskt. Ett tips för övrigt är att ha en gummiraka i duschen och raka av väggar och golv efter duschning så det inte får torka fast. Det blir mindre fuktbelastning också på så sätt, ner med vattnet i avloppet i stället för att låta det avdunsta i badrummet.
 
arne skrev:
Var kan jag köpa oxalsyra ?
Oxalsyra är en delprodukt i Star brite boat cleaner som man kan köpa i båt-affärer. Produkten används till att rengöra skrov från snäckor etc. På 15 minuter är toan som ny och all rost borta! Obs! Frätande på huden. Använd gummihandskar, andningsskydd och skyddsglasögon!
 
I irenebyggare skrev:
Jag kontaktade byggbo.se som säljer toaletter, handfat mm. och där fick jag rådet att använda RUBBING, men först skulle jag ta högtryckstvätten och köra bort lösa avlagringar.

Det var lite gnidande för att få det blankt och fint igen med det fungerade perfekt, så nu är det bara att fortsätta att hålla rent kontinuerligt så att det inte förfaller igen.
Oxalsyra (även för svart missfärgning i eken)
Finns på Bauhaus
 
  • Gilla
MrsAbrahamsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.