Hej.

Vi har fått antal klagomål från grannar att de hör höga steg-/dunkljud från vårt barn. Gick till grannen och de bjöd mig in för att höra ljudet. Precis som de säger så hörs det extremt mycket när barnet springer och hoppar. Man kunde även höra hög stegljud när man gick. Även om det sker huvudsakligen under dagtid så kan jag förstå att de störs med tanke på ljudnivån.

Det hyresvärden gjorde innan var att de bytte parkett och la tjockt foam under(ca 1-2cm tjock foam). Parketten vi fick är 13mm tjock. Lägenheten är från miljonprogrammet och därför antar jag att bjälkslaget är av lättbetong.

Min fråga är varför det hörs så mycket trots att det finns foam tror ni? Kan det ha med att parketten är endast 13mm tjock och ganska "böjbar" vilket leder trycket till bjälkslaget?

Jag har även sett då och då några silverfiskar i hallen, kan det vara så att bjälkslaget är fuktskadat och leder ljud mer?

Tacksam för svar och tips.
 
  • Gilla
JTapp
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Kan det vara så att hyresvärden tog bort sanden under den gamla parketten och ersatte med flytspackel, foam och laminatgolv? Ett klassiskt misstag som görs vid renoveringar i miljonprogramslägenheter och som radikalt försämrar ljuddämpningen.
 
  • Gilla
Björnb22 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Välkommen till forumet!

Kan det vara så att hyresvärden tog bort sanden under den gamla parketten och ersatte med flytspackel, foam och laminatgolv? Ett klassiskt misstag som görs vid renoveringar i miljonprogramslägenheter och som radikalt försämrar ljuddämpningen.
Tack!

Jag kommer inte ihåg om de gjorde det men det är mycket sannolikt att det gjordes. De la en 13mm ekparkett över en ganska tjock foam som skulle vara en speciell sort som ljuddämpar mycket.

När man går på parketten så böjs parketten precis där man går, kan det ha med saken och göra tror du? Att foamen gav motsats effekt?
 
Bor du i ett hyreshus är det värden som ska kontaktas av din granne under. Det är dennes ansvar med stegljudet. Om parketten sviktar så mycket som du säger och det är klickfog kommer golvet med all sannolikhet att snart gå sönder. Vad är det för mellanlägg på 1-2 cm som använts? Den bruksanvisningen borde innehålla vilka golvmaterial som kan läggas ovanpå. Parketten på 13mm kan vara för tunn ovanpå den. Be din hyresvärd kontrollera med entreprenören som utförde jobbet.
Ett exempel https://www.markvaruhuset.se/uploads/80b932a501ccc2e74eedc72fb9d371e7.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Björnb22
  • Laddar…
B Björnb22 skrev:
Tack!

Jag kommer inte ihåg om de gjorde det men det är mycket sannolikt att det gjordes. De la en 13mm ekparkett över en ganska tjock foam som skulle vara en speciell sort som ljuddämpar mycket.

När man går på parketten så böjs parketten precis där man går, kan det ha med saken och göra tror du? Att foamen gav motsats effekt?
Ja parketten fungerar som ett trumskinn när sanden som den gamla parketten låg på togs bort så blev det nya golvet en trumma som förstärker ljudet!
Skummet kanske dämpar något men det som borde gjorts är lägga dubbelt golvgips och ett tunt foam!
 
  • Gilla
Björnb22 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Siöland skrev:
Bor du i ett hyreshus är det värden som ska kontaktas av din granne under. Det är dennes ansvar med stegljudet. Om parketten sviktar så mycket som du säger och det är klickfog kommer golvet med all sannolikhet att snart gå sönder. Vad är det för mellanlägg på 1-2 cm som använts? Den bruksanvisningen borde innehålla vilka golvmaterial som kan läggas ovanpå. Parketten på 13mm kan vara för tunn ovanpå den. Be din hyresvärd kontrollera med entreprenören som utförde jobbet.
Ett exempel [länk]
Tack för ditt svar.

Kommer försöka reda ut dessa frågor med hyresvärden.
 
B byggarätt skrev:
Ja parketten fungerar som ett trumskinn när sanden som den gamla parketten låg på togs bort så blev det nya golvet en trumma som förstärker ljudet!
Skummet kanske dämpar något men det som borde gjorts är lägga dubbelt golvgips och ett tunt foam!
Tacj för ditt svar.

Så sanden ska man inte ta bort även om man tänker lägga foam?
 
B Björnb22 skrev:
Tacj för ditt svar.

Så sanden ska man inte ta bort även om man tänker lägga foam?
Nej men detta är knepigt för under byggskeded förorenas sanden och den måste vara 100% torr och ren... kommer det fukt går det nästan inte torka sand utan specialutrustning till 100% det måste vara sand som inte dammar
Förr innan flytspackel så var sand grejen
Idag lägger man dubbla lager golvgips för bullerdämpning med tunt lager flyt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.