hahalj
Vi planerar ett staket för att hålla hunden inne på en del av tomten när vi leker med honom. En Shetland Sheepdog, han är inte särskilt intresserad av att hoppa högt så vi tänker ett 80 cm högt staket bör räcka. Vi hade först tänkt ett nätstängsel, men tycker det skulle vara snyggare och mer praktiskt med ett staket med liggande plankor av tryckt trallvirke 28x120. Tänkte låta staketet åldras naturligt, har inte tänkt måla något, möjligen olja efter ett par år.

Så min fråga är om detta staket kan tänkas bli tillräckligt stabilt? Stolparna 70x70 är tänkta att sättas i jordankare, har inte planerat att gjuta något om det inte är absolut nödvändigt för att t.ex. det är för bergigt / stenigt på vissa platser för att få ner jordankare. 2 meter mellan stolparna, är det tillräckligt tätt?
Några andra synpunkter?

Skiss av ett planerat staket med mått, som visar liggande plankor och stolpar avsedd för att hålla en hund inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild av en tomt med utmätta dimensioner för planerat staket markerat i blått och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stolpinfästning i jordankare blir nog svajigt. Jag hade gjutit med plintjärn eller stolpen direkt i betongen, eller bankat ner stängselstolpar utan gjutning.
 
hahalj
Jordankaret går 750 mm ner i backen, blir det inte stadigt nog? Såklart att gjuta blir allra bäst, men det kommer jag inte göra, för mycket jobb. Kanske tvingas till det på vissa platser om det inte går få bort sprängsten eller berg, annars blir det jordankare. Tänkte mest på om 2 meter mellan stolparna blir tillräckligt stadigt. Läste nånstans att man brukar ha mellan 1.5 - 2.5 meter på denna typ av staket.
 
Jag har sett en hel del exempel där ostadigheten beror på infästningen/skarven mellan jordankaret och stolpen. Om det flexar där blir allt svajigt.
 
hahalj
R Roundup skrev:
Jag har sett en hel del exempel där ostadigheten beror på infästningen/skarven mellan jordankaret och stolpen. Om det flexar där blir allt svajigt.
Ok, själv har jag byggt flera 2 meter höga näthägn för att skydda nyplanterade fruktträd mot vilt, har då använt jordankare som jag skruvat fast 45x45 stolpar i och det har blivit stadigt nog. Dock kanske detta staketet blir lite tyngre.
Jaja, jag kör som planerat och blir det svajigt med skruv så får det väl bli genomgående bultar, det har jag provat tidigare att fästa en 4 meter hög belysningsstolpe med i gjutna stolphållare och det rubbar sig inte.
Återkommer här med hur det blev om några veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.