I badrummet har vi en dusch där man kan använda antingen handdusch eller en fast dusch uppifrån. Man ställer som vanligt om med ett vred var man vill ha vattnet till. Problemet är att duschen ger väldigt lågt tryck. Jag har bytt duschmunstycke till ett som vi har i andra badrummet, bytet hjälpte dock inte. I andra badrummet är trycket bra.

Jag provade nu att koppla handduschen direkt på blandaren, istället för att koppla till duschvredet där man ställer om mellan takdusch/handdusch. Trycket i handduschen blev då mycket bättre! Så nu är frågan; varför blir det såhär - är det förväntat? Det går en slang mellan blandaren och den fasta duschinstallationen (se bilder), jag har kollat och här sitter inga snålspolar-brickor som man kan hitta ibland. Så jag fattar inte varför trycket blir så dåligt...?

Några andra tips på vad man kan göra?
 
  • Duschblandare med omkopplare och slangen till handdusch i ett kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschslang och handdusch ansluten till omställningsmekanism i ett badrum med kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschblandare med vred, kopplad till hand- och takdusch, i kaklat badrums hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det i både takdushen och handdushen som du har lågt flöde?
Är det så så sitter det helt säkert en flödesbegränsning i ena änden av slangen från blandaren till ventilen där du väljer tak- eller handdush.
Kolla båda ändar på den slangen och pilla bort den flödesbegränsare som troligen sitter i ena änden.
 
  • Gilla
Avenda
  • Laddar…
Japp det är både tak- och handdusch som har dåligt tryck.

Jag tog bort slangen från blandaren till ventilen där jag väljer, men hittar ingen flödesbegränsning där i. Kan slangen i sig ha en begränsning på nåt sätt?
 
A Avenda skrev:
Japp det är både tak- och handdusch som har dåligt tryck.

Jag tog bort slangen från blandaren till ventilen där jag väljer, men hittar ingen flödesbegränsning där i. Kan slangen i sig ha en begränsning på nåt sätt?
Flödesbegränsningen brukar sitta på ”inloppet” dvs vid blandaren.
 
Du kan även kolla om det sitter någon form av flödesbegränsning i ”växelventilens” inlopp
 
Ska kolla mer imorgon, tack för snabb input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.