Hej,

Ska påbörja vårt växthusprojekt på ca 15kvm. Tänkte mura 4 skift leka, varav det första når upp till marknivå, så totalhöjd över mark är ca 60cm. Sedan putsa denna och resa en trästomme som håller fönster och dörrar.

Hade tänkt att gjuta en sula ett par cm bredare än lekablocken (de är 15cm breda) och ha den typ 10-12cm hög och med armeringsjärn. Tänker att jag bör han en grusfraktion av det dränerande slaget, eller missar jag något? Och när jag väl har grus på plats och byggt en ram för gjutning, vad hindrar då betongen från att rinna ned i gruset? Ska jag har olika lager?

Sen funderade jag på armering till lekamuren med. Är det nödvändigt på denna typ av konstruktion? Ser att de block jag avser använda inte har något urtag för armering, så i så fall antar jag att man lägger bistål i murbruket?

Kan väl tillägga att insidan av växthuset inte kommer att grävas ur lika djupt, utan bara tillräckligt för att lägga grus och ha betongplattor som golv.

Stort tack för input då jag är novice på detta område!
 
Vad jag läst mig till nu så verkar man rekommendera ett bärlager med nollfraktion under ett lager med makadam typ 8-16.

Så jag satsar på makadam 8-16, men skippar bärlager då marken är väldigt kompakt med sand och stenar i varierande storlek, samt lite lera. Verkar även som att gjuta ovanpå denna fraktion inte ska vara något problem med avseende på att betong kan rinna ned.

Tar fortfarande gärna emot kommentarer om någon är av annan uppfattning!
 
8-16 är utmärkt att gjuta på så det är helt i sin ordning.(y)
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
8-16 är utmärkt att gjuta på så det är helt i sin ordning.(y)
Fint, tack för att du bekräftade detta! Vet du även något om armering för gjutningar som denna? Har tänkt gjuta 20cm bred sula och 12cm hög. Hade tänkt ha 2 löpande armeringsjärn lågt ner i formen, tror du det fungerar? Eller bör man ha 3st? Och vilken dimension är att föredra?

mvh HansG
 
Då skulle jag låta armeringen ligga i mitten, åtminstone 10mm järn. Böj dom så att de går runt i hörnen. Var noga med att du har ca 3cm betong runt järnen så dom inte kommer för nära kanterna/gjutformen.
Borde räcka gott för ett växthus och måtten på voten du gjuter låter lämpligt
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
Vill du göra det än mer starkt så ta armeringsmatta och klipp den i remsor och lägg i. Blir extremt starkt men det lär inte krävas så starkt för ditt växthus, dock hjälper det mot att betongen håller ihop om det spricker någon gång.

Inte funderat på hållplats under din gjutning fast ovanpå gruset? Hjälper mkt mot tjäle
 
Tack för dina svar! Förstår inte vad du syftar på med ”hållplats”, vågar jag misstänka en auto correct? kanske cellplast?

men tror du 2st på 10mm funkar eller bör jag ha 3st? Finns ju utrymme för det iaf, om man tänker på att ha minst tre centimeter i avstånd.
 
H HansGreger skrev:
Tack för dina svar! Förstår inte vad du syftar på med ”hållplats”, vågar jag misstänka en auto correct? kanske cellplast?

men tror du 2st på 10mm funkar eller bör jag ha 3st? Finns ju utrymme för det iaf, om man tänker på att ha minst tre centimeter i avstånd.
Oj, ja naturligtvis ska det stå cellplast.
Jag tror absolut att 2 räcker, det ska inte vara för tätt emellan stängerna.
 
Det med 3cm är till ytterkanterna på formen. Mellan järnen bör du ha mer. Tänkt dig en armeringsmatta kanske 10cm mellan järnen.
I ditt fall hade jag lagt järnen ca 4cm in från kanterna och om du vill ha mer armering så skulle jag lägga remsor av en armeringsmattamatta mellan stängerna och naja fast.
Men det känns lite overkill för det här, blir knappt några laster att tala om
 
Ah det låter vettigt. Tack för tipsen

Hade tänkt slippa isolering pga snålhet, men tror du det kan vara värt? Men du menar alltså att man kunde gjuta sulan direkt ovanpå cellplasten. Frågan är hur tjockt skickat man ska ha isf?
 
Ja precis som man gör vanliga betongplattor. Jag använde 5cm XPS, den blåa varianten, när jag gjorde plintgrund så om du bara vill bryta tjälen så räcker det. Men EPS som är den vanliga cellplasten duger, XPS tål mkt högre belastning.
 
Men för ett enklare växthus hade jag nog struntat i det, skulle det vara ett större så hade jag nog gjort det.
Mitt hus är byggt med uppmurad grund på gjuten vot som du tänker göra. Utan cellplast och det har stått fint i 20år utan påverkan
 
Hehe så pass, kul att höra. vad som hade varit lite kul med isolering undertill i växthus hade såklart varit att man kunnat förlänga säsongerna lite, men då gissar jag att jag hade behövt isolera hela golvytan och lite runt om. Hade blivit mycket grävande för mig som kör för hand
 
Spännande, själv håller jag på med exakt samma projekt.

Min setup ser ut enligt följande.
1. 8-16 kross ca 10cm.

2. 30cm bred och 12cm tjock sula med 2st 10mm armeringsjärn i.

3. 3 lager med lecablock varav ett kommer halvt under mark. Använder bistål mellan alla skickt bara för sakens skull.

Sen blir det en träkonstruktion med fönster dörr ovanpå detta. Och stenplattor som golv.

Spontant så är detta overkill på alla sätt :) Men kommer det en atombomb så ska i alla fall grunden stå kvar.

Bifogar även ett par bilder
Pågående byggprojekt med lecablock, grund och armeringsjärn synligt i en grävd upp yta bredvid en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete för byggprojekt med krossad sten och tre lager lecablock, delvis under markytan, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HansGreger och 1 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Spännande, själv håller jag på med exakt samma projekt.

Min setup ser ut enligt följande.
1. 8-16 kross ca 10cm.

2. 30cm bred och 12cm tjock sula med 2st 10mm armeringsjärn i.

3. 3 lager med lecablock varav ett kommer halvt under mark. Använder bistål mellan alla skickt bara för sakens skull.

Sen blir det en träkonstruktion med fönster dörr ovanpå detta. Och stenplattor som golv.

Spontant så är detta overkill på alla sätt :) Men kommer det en atombomb så ska i alla fall grunden stå kvar.

Bifogar även ett par bilder
[bild]
[bild]
Härligt! Kul att se bilder från ett liknande projekt kommer bli kanon. Ser att du använder bredare lecasten än de jag tänkt, kommer blir stadigt och bra.

En fråga då angående gjutningen. När man fyller ned i formen, borde man då börja på en punkt och successivt hälla ned på båda sidorna av denna, hellre än att jobba bara åt ena hållet? Detta för att minska risken att den andra fronten hinner bli så fast att det skiktar sig, eller hur gjorde ni? Tänker att det ändå är ett antal timmars jobb? Hade tänkt köpa combimix grovbetong som ska fungera bra utan nån särskilt vibrering.

Förresten formen, ser att du har den kvar, är det av någon särskilt anledning?

Mvh HansG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.