Hej,
Har aldrig startat eget byggprojekt tidigare och skulle uppskatta all hjälp jag kan få :)
Har betongpelare på ett berg, fristående från vår stuga, för ett husprojekt på 40kvm som aldrig blev av. Vill göra ca 25 kvm växthus/orangeri (för växter och sällskapsyta) och 15 kvm altan. Vill ha en vägg utan fönster, resterande 3 väggar av fönster.
Fick 30st gamla fönster på 83x123 cm. Har börjat med skisser på utseendet men sen då...?
Hur sätter jag igång, hur gör jag en budget, vad ska jag tänka på? Hur bör golvet vara, gör man altan på hela och bygger huset på det? Hur håller jag nere kostnaden?
Massa frågor men vet inte vem jag vänder mig till med dessa! Har googlat massa men verkar inte hitta det jag söker. Tacksam för hjälp!
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag tycker det låter som fantastiska förutsättningar som de flesta bara kan drömma om. Att göra ett orangeri av gamla fönster kan bli väldigt lyckat om man är lite konsekvent. Du har så många fönster att du kan sätta två på höjden på en stor del av fasaderna. Det bästa är antagligen separata grundkonstruktioner (fast på samma nivå) för orangeri och altan. Altanen bör göras av tryckimpregnerat virke, men inte orangeriet. Dessutom bör det senare isoleras om du vill kunna förvara växter där på vinterhalvåret. Jag bifogar en skiss på hur en stomme skullekunna se ut.
3D-skiss av en stomme för ett orangeri med intilliggande altan i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tinker och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag tycker det låter som fantastiska förutsättningar som de flesta bara kan drömma om. Att göra ett orangeri av gamla fönster kan bli väldigt lyckat om man är lite konsekvent. Du har så många fönster att du kan sätta två på höjden på en stor del av fasaderna. Det bästa är antagligen separata grundkonstruktioner (fast på samma nivå) för orangeri och altan. Altanen bör göras av tryckimpregnerat virke, men inte orangeriet. Dessutom bör det senare isoleras om du vill kunna förvara växter där på vinterhalvåret. Jag bifogar en skiss på hur en stomme skullekunna se ut.
[bild]
Tack snälla Justus!! det var till mycket hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.