För att fly den verkliga världen ett slag har jag märkt att det funkar rätt bra att kolla på skäggiga gubbar på youtube som bygger grejer. Såna finns det som bekant väldigt gott om. Jag undrar om ni kan tipsa om någon bra som har som en nybörjarskola till möbelsnickeri. Gärna med behaglig framtoning och timtals av pedagogiska närbilder på sågar och svarvar :)
 
Jag letar alltså inte efter laxstjärtsporr, utan det är just en uppsättning ”lektioner” jag är ute efter.
 
  • Haha
nanowire
  • Laddar…
För inspiration brukar jag kolla på pinterest. Där är det lätt att segla vidare på nya intressanta projekt och massa länkar, bl a till Youtube. Dessutom fattar sidan rätt snart vad du vill se :)
 
Paul Sellers om du vill ha semi-pragmatiskt handverktygssnickeri
The Wood Whisperer om du vill se mer maskiner
Hand tool school för väldigt lite maskiner

En prenumeration på Fine Woodworking ger dig tillgång till ett arkiv med extrema mängder just instruktionsfilmer.
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Woodworking masterclass med Steve Hay. Den första serien videor var fenomenalt bra sedan blev de sämre och nu är de ingenting att se.
 
H heimlaga skrev:
Woodworking masterclass med Steve Hay. Den första serien videor var fenomenalt bra sedan blev de sämre och nu är de ingenting att se.
Perfekt, precis vad jag letade efter. Tack för andra tips med!
 
Steve Ramsey är bra. Inte massa fancy prylar, utan håller det på en nivå som alla kan göra hemma!
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Rob Cosman är iaf min favorit. Ingen självlärd Youtube snickare som sponsras av diverse företag ibland helt irrelevant till snickeri utan en erkänt duktig möbelsnickare och lärare.
Just nu i Corona tider så lägger han ut en video om dagen. Väl värt att titta igenom hans filmer
 
PeterFalun
Fine Woodworking
 
Har själv kollat mycket på Steve Ramsey, typ allt han har gjort.
Essential Craftsman, mysig farbror som jag har kollat en del på.
Wm. Walker Co - över min nivå men kul att kolla på.

Mattias Wandel har en del bra, t.ex. denna där han bygger en arbetsbänk utan en massa fancy verktyg:
Men det är lätt att gå vilse på hans kanal då han även gör en del vansinnigt svåra projekt.
 
Gillar attityden hos Steve Ramsey, enkelt och att göra det som passar en själv
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Gillar Matthew Cremona. Han sågar upp jäkligt mycket stockar men gör också otroligt fina möbler.
 
Jag vill tipsa om bloggen ”the carpentry way”. Den är inte lika lätt konsumerad som en youtubevideo och har ganska mycket text. Men Chris Hall är professionell möbelsnickare som bygger hi-end möbler i japansk stil.

Tyvärr dog Chris nyligen i cancer men bloggen finns kvar. Min favorit är ”ming inspired cabinet” En serie på ca 100delar.

Trähantverkade sågbockar i japansk stil konstruerade av möbelsnickaren Chris Hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett smakprov på sågbockar han byggt.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Detta är bland det bästa jag sett på Youtube. Herregud vilken nivå, tyvärr verkar han ha slutat producera.

[länk]
Håller med, tror jag har sett alla hans video.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.