Jag och min sambo har nyligen köpt tomt och planerar att bygga ett hus tillsammans inom en snar framtid. Tanken är att göra det mesta själva, eftersom han arbetar som snickare. Med andra ord så kommer vi säkert återkomma med fler frågor!

Just nu försöker vi dock rita upp en planlösning, vilket inte är det lättaste måste jag säga. Tanken är att samarbeta med arkitekt om detta, men vi vill gärna ta oss så långt som möjligt på egen hand. Vi hoppas att alla kunniga här på forumet ska kunna hjälpa oss framåt en bit!

Hur skulle ni förlägga det mindre badrummet? (Streckade linjer för ev. placeringar invid entrén)
Vad skulle ni förändra?
Hur skulle ni placera ett inglasat uterum? (Ca 15-25 kvm)

Utsikten ligger framförallt åt syd-sydost mot en sjö, men även åt nordost/ost är det fint.
Grannar i norr och väst. Lägger in en skiss på detta och hur vi funderar på att förlägga huset (markerat med streckade linjer) och garage/snickarverkstad på ca 60 kvm (markerat med g)

Även tankar om husets placering på tomten är välkomna!
 
  • Handritad skiss av en planlösning för ett hus med mått och rumsindelningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en tomtplan med markerade gränser, infartsväg, garage 'G' och potentiell husplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle säga att arkitekter gör mest nytta innan man har låst fast sig i sina tankar. Däremot när man har fått ett förslag från en arkitekt kan man fundera på om man kan förbättra det på något sätt.

En sak som arkitekter tänker mycket på är siktlinjer, man ska kunna se genom huset och ut. Särskilt viktigt för det första intrycket är att man så fort man kommer innanför ytterdörren kan se in i huset och ut på andra sidan. Kan man inte det så känns det undermedvetet som att man kommer in i en grotta och inte i ett ljust och trevligt hem. Därför så föreslår jag att entrén flyttas mot köket.

En annan sak man ska undvika är att badrumsdörrar är i kök, vid matplatser och nära soffgrupper. Detta för att det kan komma lite obehagliga dofter därifrån när badrumsdörren öppnas.

Sovrummen, kontoret och TV-rummet är små så jag föreslår att ni ritar in möbler och garderober skalenligt så att det verkligen går att möblera dem på ett vettigt sätt. Sovrum som har fönster i söder och väster är ofta väldigt varma när barn ska gå och lägga sig, vilket gör att de har svårt att somna.

Har ni inte hittat något färdigt hus från någon hustillverkare som ni kan utgå ifrån?
Tre sovrum, kontor, TV-rum osv. är ju trots allt vanliga önskemål så det finns borde ju finnas väldigt många lösningar på det att utgå ifrån i stället för att börja från början själv.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ja planlösning är verkligen ett sudoku. Men kul! Tycker det är bra att ni samlat tvätt/wc/entré mot gatan i norr. Sen fint att köket har fönster mot både gata i norr (för att se inkommande gäster etc) och solen i söder.

Håller med BirgitS om entrésituationen behöver några omgångar till samt att det nog är bra att ni ritar in skalenliga möbler i alla rum så ni får en bättre översikt av rummen och rumssambanden.
Den norra delen av rummet ”biljard” svårmöblerat då den mest är en gångväg mellan wc/entré och kök, samt ganska mörk då den är långt ifrån nåt fönster.

Sedan ska ni nog tänka mer på väderstrecken. Kan ju gött med kvällssol in i vardagsrum och kök. Tv rum kan också behöva ett fönster för att vädra ur efter en dags serietittande. ;)
 
Jag skulle satsa på ett hus mer som ett L eller T. Likande detta men att flytta garaget till nordöstra spetsen samt även flytta gästrummet/tv-rummet bort från södra spetsen (till nåt bra ställe? ;)) för att inte ta utsikten mot söder från kök/v-rum.
Skulle placera huset längre upp mot norr för att få en stor solig tomt med utsikt.
Ritning av ett L-format hus med markerade rum som garage, vardagsrum och kök, orienterat för optimal utsikt och sol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle undvika sovrum i syd och väst om det går, de kan bli obehagligt varma på kvällen. Jag skulle även försöka få till att inget sovrum (utom möjligen kontor) är mindre än 10 kvm.
 
Jag får lite frågetecken, vad har ni tänkt er för taktyp? Det påverkar till viss del arkitekturen.

Andra saker jag reagerar på är att sovrummen är väldigt små, tex är föräldrasoveummet för litet för att godkännas enligt bbr. En annan sak är förvaring, det är tveksamt om den mängden inredning som behövs ryms.

Ytterligare en sak som är bra att ha i beaktning är ytan som innerväggar faktiskt stjäl. En vanlig 70 regel vägg med osb blir totalt 118mm tjock, så de redan små sovrummen kommer bli ännu mindre IRL!

När jag räknar på huset så blir det knappt 140kvm, så storleksmässigt tycker jag det ligger ganska rätt till men när det är såpass "litet" så måste man verkligen maximera varenda utrymme!
 
Planlösningen har potential!
Kolla upp först vilka standardmått som krävs för handikappanpassning, som exempelvis 1200mm bredd i tvättstuga, 90 dörrar till kök, tvätt, 1 badrum samt 1 sovrum.
Rita sen även in tjocklekar på väggar. En vägg med dubbla skivor och 95 regel bygger nästan 150mm.
Sen behöver ni utrymme bredvid dörrar för strömbrytare och foder etc.

bara att jobba igenom, igen igen och igen ;)

Lycka till! :)
 
Några korta:
- har ni funderat på att skaffa sketchup eller annat ritprogram? (som är gratis). Värt otroligt mycket enligt mig.

- rummet där det står TV 7.5 m2 känns omöjligt att möblera.

- sovrum 12 m2 är kanske lite tight om det ska in en dubbelsäng och några garderober?

- som skribenter ovan påpekat, gör sovrummen som är 8.5 m2 till 10 m2. Kontor 7.5 funkar.
 
Sen kan man på ett fiffigt sätt kolla hur solen går på tomten på hitta.se, det kan jag rekommendera.

Läget ser fantastiskt ut. Lycka till (y)(y)
 
Såhär kanske. Sovrum mot norr, kök med morgonsol i öster och utsikt från matplats.
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med sovrum, kök och matplats markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Om gatan utanför inte är vältrafikerad så tycker jag denna, med sovrum mot norr/gata, har många fina kvalitéer för eran tomt.
 
Vi letade ritningar på nätet. Skrev ut alla vi tyckte var ok och kombinerade ihopa allt vi tyckte om. Vi har ändrat måååånga gånger innan vi blev nöjda. När vi hade en bra plan träffade vi arkitekten som kom med sina förslag. Nu har vi precis gjutit plattan så vi är på gång!
 
  • Detaljerad arkitektritning av ett hus i 3D-perspektiv med tydlig märkning för bygglovshandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.