Hade först en bosch, sen en nilfisk, båda på ca 100 bar. Skulle nu testa en "terassborste" till 60 kvadrat altandäck men den krävde tydligen ca 130 bar så jag funderar på att uppgradera. Finns det något märke som "proffsen" använder? Kärscher är ju ökänt men nilfisk verkar ju vara ganska vanligt, såg nu att även husqvarna dyker upp. Köper jag nilfisk igen gast större kan jag förhoppningsvis återanvända några delar om det behövs, t.ex. slang munstycke. Såg dock att de större maskinerna går upp mot 3000w på enfas och då lär inte en 10-amperesäkring hålla så länge.. så vad är "lagom"? 130-150 bar? Ska man vara försiktig när det går åt över 2000 w?

Om det handlar om altantvätt, biltvätt och liknande, vad är "lagom"? Lägger gärna ca 5000 så länge det är kvalitet och det finns reservdelar. När boschen gick sönder gick det inte få tag i något när en liten del i munstycket knäcktes.
 
Kan du utöka budgeten lite och ta en trefas-maskin så gör det. Då blir ser drag på riktigt.
 
Jag har en nilfisk e145 nånting och den räcker fint till att tvätta bil/altan och liknande.
Viktigaste tycker inte jag är max tryck utan handhavandet, man vill inte ha en stel plastslang t.ex...
En nilfisk/kärcher runt 3500kr räcker till det mesta, de är väldigt lika i den prisklassen
 
Efter flera timmars tvättande och två¨bortdomnade händer är detta en viktig aspekt, vet inte om det skiljer något mellan modellerna. Ser också att (de hårda?) slangarna börjat spricka på båda två samt att jag hade lite problem med strålen på nilfisken till och från, det verkar som den ska rotera snabbt för att få en bredare spridning men ibland gick det lite långsamt så istället för dusch blir det en tunn stark stråle. Kände också en hel del i ryggen så längre handtag alternativ så mycket tryck att altanborsten funkar utan problem är viktigt. Även elen ser ut att behöva säkras upp på boschen då isoleringen släppt. 3-fas blir nog svårjobbat då jag bara har ett uttag så helst enfas. Men är nilfisk och kärcher jämförbara i kvalitet?
 
Jag köpte en Husqvarna PW-360. Om jag fått rätt info så är både Husqvarna och Stihl’s högtryckstvättar tillverkade av Nilfisk. Har haft den en vecka så jag har väl inte hunnit hårdtesta den ännu men har tvättat av ca 100 kvm marksten med gott resultat och inga domningar i händerna ännu.

https://www.husqvarna.com/se/produkter/hogtryckstvattar/pw-360/967677801/
 
Jag köpte en Hamron högtryckstvätt från Jula förra sommaren. Med terasstvättsborste. 160 bars tryck.
Har gått jättebra att tvätta trädäck, bilar, gräsklippare, hängrännor och annat. Provade även på fasaden på ett ställe med mossa. Inga problem.

Denna utmärkta högtryckstvätt kostade bara 700:- men det var på 50% rea av utgående modeller. Nu hjälper det ju inte TS i sitt sökande utan jag ville mest säga att en billig maskin kan vara ett bra köp.
 
  • Gilla
tombe691
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
ca 7000:- men riktigt bra, Kränzle K1152 TST Tysk kvalitet. Reservdelar finns men behövs inte ofta.
[länk]
Det där är en riktigt bra maskin. Värd varenda krona om du frågar mig. Bytte från en Kärsher jag slitit ut till den du länkat. Är egentligen inte ens värt att jämföra skillnaden på maskinerna då det är skillnad på allt. Är väl bara vattnet som sprutar ut som är det samma. Men det gör betydligt bättre verkan, trotts samma tryck, då vattenflödet är betydligt högre och spolar bort skiten.
 
A
Ja,har man känt på vikten på maskinen förstår man att det är en helt annan liga,väger nästan dubbelt mot en motsvarande kärcher mm,plast är lätt jämfört med mässing och rostfritt:)
Kränzle andas verkligen kvalitet(y)
 
Handyman 1 skrev:
Ja,har man känt på vikten på maskinen förstår man att det är en helt annan liga,väger nästan dubbelt mot en motsvarande kärcher mm,plast är lätt jämfört med mässing och rostfritt:)
Kränzle andas verkligen kvalitet(y)
Näe. Det var inte sant. Eller jo, "helt annan liga" var sant. "Motsvarande" kärcher gissar jag väger och presterar ungefär samma lika. Det är väldigt populärt att jämföra Kränzles proffsmaskiner med Kärchers konsumentmaskiner, har aldrig riktigt förstått poängen med det. Både Kränzle, Nilfisk och Kärcher tillverkar superfina maskiner avsedda för yrkesanvändning. Jämför man dessa med varandra är skillnaderna inte jättestora. Jämför man plastflimsiga konsumentmaskiner mot proffsmaskiner så förlorar alltid konsumentmaskinen, oavsett fabrikat.

Det enda korrekta tipset är att köpa en så krallig maskin man har råd med, INGEN har någonsin ångrat sig pga att högtryckstvätten är för kraftig.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
A
Jämför en kärcher k7 premium med kränzle 1152 tex,bägge kostar drygt 7000kr,
Kärcher 18kg.
Kränzle 31,5kg.
inte dubbelt men nästan! plast mot metall.
 
Det är jättebra om man kan få mer metall för samma pengar i en Kränzle (och en K7 kostar en bit under 6k så det haltar en del). Jag menar bara att det är talanglöst att jämföra konsumentmaskiner mot proffsmaskiner. Vill du jämföra fabrikat får du jämföra med någon Kärcher HD maskin i samma prisklass, då blir det mer av äpplen och äpplen.

Det handlar inte om att det ena märket är bättre än det andra det är ärligt talat små skillnader när man jämför maskiner i samma klass.
 
A
Vilken kärcher proffsmaskin får man för 7000kr?
 
Lätt maskin har stor fördel när det ska bäras runt mycket, sen kan jag tycka att det är knöligt med sladd och slang så sladd och slangvinda är trevligt så det går snabbt och lätt att packa ihop och förvara. Här är högtryckstvättarna kanske lite bättre än grovdammsugarna
 
Handyman 1 skrev:
Vilken kärcher proffsmaskin får man för 7000kr?
En 5/15 ligger där i krokarna.

Men oavsett det, jag fyndar hellre en 3fasmaskin från Kärcher eller Kränzle på blocket för dessa pengar. Mycket bättre bang för bucken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.