Hejsan,

Jag ska måla ett betonggolv i garage och har slipat golvet med en golvslipmaskin för att få bort betonghuden från gjutningen.
Den relativt stora diametern på golvslipen jag använde gör att det blev lite flammigt där de mörkare partierna är betongen och de mera ljusgråa har betonghud kvar.

Hur känsligt är detta? Behöver jag använda en mindre maskin för att verkligen få bort allt - eller kan man måla på detta om de ljusare fläckarna får lite sliprepor på sig?

Har ingen golvbrunn så alternativet med syra känns inte som ett alternativ.

Tacksam för input :)
 
  • D6250D2B-BAC9-410D-9573-B7A84EDB7D77.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätt med den maskinen, du vill inte ha gropar i golvet som du hoppas få med en mindre diameter.
Hur många timmar har du slipat?

Protte
 
Har inte räknat timmarna men det är ett antal timmar, ett 10-tal 100-papper och en rejäl hög damm ur 70 kvadratmeter golv.
Har dock lämnat tillbaka maskinen.
Men jag kom ihåg när jag körde med den och provade komma år ljusa fläckar med att nöta på från olika håll men det gick bara inte.
 
Papper? 100? Är det 100 korn?
Betonggolv slipar man med diamantskiva om golvet är minst några månader och torrt.
Vad hade du för maskin, ABS eller HTC?

Protte
 
Det var en stor tung rund roterande golvslip som inte var specifik till betong utan "golvslip" som lika väl kunde slipa trägolv. Jag hade papper motsvarande vanligt slippapper i 80 och 100 kornstorlek spm man benämner "vanliga" slippapper och jag hade även nät som jag köpte på Bauhaus.
Av allt damm som producerades så saknades inte slipverkan på själva betonghuden men den tog nog ingenting på själva betongen. Därav att fläckarna blev kvar.

Golvet var ca 1,5 år gammalt när jag slipade.
 
Intressant. Jag gjöt 75 kvm i fredags. Sent på eftermiddagen när vi skulle glätta så gav maskinen upp. Suck. Handglätta var inte kul. Nu får det torka upp sen blir det en ABS med diamantskiva. Ska måla golvet så jag tror det blir tillräckligt bra. Det är ju ett garage så lite skavanker kan jag ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.