Hej!
Jag skulle behöva ta bort ett vattenburet element. Har kikat lite på forumen men vad jag kan se på mitt element kan jag inte stänga av returen? Vad jag förstått är det bara att skruva termostaten till nollan, sedan stänga returen längst ner men det är just där jag inte vet hur jag ska göra. Tacksam för hjälp.
 
  • Vattenburet element med termostat och synlig anslutning utan avstängningsventil för returen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element anslutet till rör med synlig stängventil vid nedre delen, behov av instruktioner för avstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som att det finns en returventil. Inte helt ovanligt på äldre anläggningar. Återstår att tömma hela systemet till nivån för det nedre röret.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser inte ut som att det finns en returventil. Inte helt ovanligt på äldre anläggningar. Återstår att tömma hela systemet till nivån för det nedre röret.
Ja, det är äldre modell detta. Ajdå. Tömma systemet, hmm.. Tror jag får ringa en VVS’are då. Annars har man väl ingen värme i huset sen Tack Thomas.
 
Det är inte svårt. Någonstans långt ned i värmepannan finns det någon tömningskran, därifrån tar du en tillfällig slang till golvbrunn. Eller tömmer du via övertrycksventilen vid pannan.
Öppna luftningsnippeln vid det aktuella elementet då töms vattnet till rätt nivå automatiskt.
Låt det klucka ett par dagar så blir det rätt.
Sedan måste du förbereda för att plugga rören efter att elementet är borta. Det kan bli lite jobbigt beroende hur du vill att det ser ut.
 
  • Gilla
Aygo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte svårt. Någonstans långt ned i värmepannan finns det någon tömningskran, därifrån tar du en tillfällig slang till golvbrunn. Eller tömmer du via övertrycksventilen vid pannan.
Öppna luftningsnippeln vid det aktuella elementet då töms vattnet till rätt nivå automatiskt.
Låt det klucka ett par dagar så blir det rätt.
Sedan måste du förbereda för att plugga rören efter att elementet är borta. Det kan bli lite jobbigt beroende hur du vill att det ser ut.
Hej Thomas.
Fick problem med mitt konto, kunde ej logga då jag inte hade något lösen eller tillgång till e-posten. Så jag fick fixa ett nytt.

Åter till ämnet. Jag har några kranar på värmepumpen (röda) kan man inte bara stänga dom sen skruva bort elementet? (Först öppna ventilen på element innan jag skruvar) Jag hade ett vattenburet element i köket som jag stängde en kran på som sitter på värmepumpen och det va inga problem.

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.