Köpte hus sommaren 2019
Totalrenoverat under hösten 2019,
Flyttat tvättstuga, och givetvis gjort en renovering av tvättstugan
Ändrat planlösningen till öppet mellan kök och vardagsrum
Nya golv i hela huset, 150m2
Totalrenoverat kök
Yta ytskikt i hela huset
Etc etc...

banker tycker inte detta räcker för omvärdering då de säger att jag måste göra en om- eller tillbyggnad.

borde jag inte ha rätt till omvärdering ? Vill få ner amorteringen
 
Jag har dålig koll på vad som krävs för omvärdering för att få ner amorteringen, men om du inte har bundet lån så borde du kunna byta bank och lämna in en ny värdering till den nya banken.
När jag flyttade mina lån ca ett halvår efter sista värderingen så var det upp till mig om jag ville använda den gamla värderingen eller göra en ny. När jag 1-1,5 år senare ville utöka lånet så krävde de in en ny värdering då den gamla var äldre än 1 år, men gamla lånet var bundet då så den nya värderingen påverkade inte amorteringen på det lånet.
 
Bankernas regler är ungefär som nedan (citat från SBAB):
Om du köpt din bostad efter 1 juni 2016 kan du tidigast värdera om din bostad 5 år efter att du har köpt den och därefter löpande vart femte år. Undantag från 5-årsregeln kan bara göras om du har gjort stora renoveringar som om- eller tillbyggnader. Att bygga till altan, balkong eller göra om enstaka rum räknas inte som större renovering.
 
JanneJanne123
H hjulia skrev:
Jag har dålig koll på vad som krävs för omvärdering för att få ner amorteringen, men om du inte har bundet lån så borde du kunna byta bank och lämna in en ny värdering till den nya banken.
När jag flyttade mina lån ca ett halvår efter sista värderingen så var det upp till mig om jag ville använda den gamla värderingen eller göra en ny. När jag 1-1,5 år senare ville utöka lånet så krävde de in en ny värdering då den gamla var äldre än 1 år, men gamla lånet var bundet då så den nya värderingen påverkade inte amorteringen på det lånet.
Gissar att det var några år sedan? Låter väldigt konstigt givet de nya reglerna.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gissar att det var några år sedan? Låter väldigt konstigt givet de nya reglerna.
Nej, inte särskilt länge sedan. Första värderingen gjordes nov 2017, lånet flyttades jun 2018 med gamla värderingen (då jag hade kunnat lämna in en ny värdering om jag velat) och utökning/nytt lån på ny värdering togs jul 2019 (så 2,5 år efter första värdering och inte 1,5 år som jag hade för mig).
Vid byte av bank fick jag ner amorteringen trots att det var på samma värdering och senaste värderingen var i princip densamma som innan. Så även om inte gamla lånet varit bundet så borde det inte påverkat amorteringen på det lånet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.