Jag sitter och ska göra ritningar för att bygga ett altantak som ska bli 24 kvm, alltså måste jag söka bygglov.
Men jag är lite orolig för hur ritningarna måste se ut. Jag vet att det ska vara svarta linjer på vitt papper. Men hur exakt måste jag vara?
Har ni bilder på era ritningar som blivit godkända som ni kan visa?

Mvh/Carin
 
Tänk att vem som helst ska kunna kika på ritningarna och förstå vad som ska göras på det befintliga

så det blir ganska noggrant på ritningarna, allt betydande på ritningarna ska vara med. Dvs dörrar, fönster etc, Utebelysning behöver inte vara utritat

Sen måste du även få med planlösningen på huset och uterummet
 
  • Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Så här ser det ut så här långt...måste väl ha planlösning och situationsritning också?
Men kommer dessa fungera? Handritade skisser av en byggkonstruktion med måttangivelser och skala 1:50 och 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Så här ser det ut så här långt...måste väl ha planlösning och situationsritning också?
Men kommer dessa fungera?[bild]
Det brukar finnas bra exempel på kommunernas hemsida, har din kommun inga så leta runt hos andra kommuner.
Jag skulle vilja ha en situationsplan också, dvs där husets (och tillbyggnadens) läge på fastigheten framgår och där även fastighetens samtliga byggnader är inritade. Jag skickar med ett exempel. Även om du angivet en skala så föredrar jag att ritningarna är måttsatta (i alla fall de delar som berör byggnationen du tänkt göra) för då går det exakt att utläsa tänkt mått. Det är lätt hänt att skalan förvrängs och ändras när handlingar skannas eller skickas digitalt. Att sitta och mäta på ritningen blir osäkert. Bor du inom eller utom detaljplanelagt område?

Situationsplan med skala 1:500 visande en fastighet, byggnader, måttsatt tillbyggnad och mark som inte får bebyggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo vi bor inom detaljplanelagt område.
Jag fick fram en situationsplan från kartutskriften på lantmäteriet..men den var inte alls så detaljerad som den du visar...
 
  • Situationsplan från Lantmäteriet som visar fastighetsgränser och fastighetsnummer vid Johan Forsells väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska skriva in måtten också...det var snarare att jag undrar om jag har rätt kartor och bilder?
 
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Jo vi bor inom detaljplanelagt område.
Jag fick fram en situationsplan från kartutskriften på lantmäteriet..men den var inte alls så detaljerad som den du visar...
Jag antar att det är den du ritat med rött på som är din utbyggnad. Jag skulle säga att den duger men sätt ut mått på tillbyggnaden och avstånd till tomtgräns.
 
Tack så mycket för din input! Ska göra detta!
 
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Tack så mycket för din input! Ska göra detta!
Jag ska nämna att det jag säger är med utgångspunkt för vad som krävs i min kommun, din kommun kan vara petigare när det gäller ritningsunderlaget, eller inte. Om något fattas i din ansökan hör handläggarna av sig, men har du fina ritningar från början går bygglovsprocessen snabbare. Handläggningstiden för ett ärende är upp till 10 veckor från det att ärendet är KOMPLETT, inte från den dag du lämnar in ansökan.
 
N
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Jo vi bor inom detaljplanelagt område.
Jag fick fram en situationsplan från kartutskriften på lantmäteriet..men den var inte alls så detaljerad som den du visar...
Hej
Hur har det gått, har du redan lämnat in och fått respons?
Den andra kartan som visas är mer detaljerad och vill du ha den kostar den säkert 1000 kronor cirka, du kan också välja att skicka in det med det underlaget du har och se efter om de begär in en komplettering. Ofta gäller att ritningarna skall vara fackmannamässigt utförda och innehålla all information oavsett vad som lämnas in. I ditt fall är jag osäker på om hängränna och takränna är inritat, hur tas vattnet om hand som rinner av från taket. Sedan brukar det vara noggrant att rita ut vilken inverkan din ändring får på marknivån. Du ritar en befintlig linje och en ny linje så de kan se vilket ingrepp du gör på marken. Därför vill de ha en ritning före din byggnation och en med din byggnation inritad. Vad får du för höjder vid fasadlivet, finns det plats nog mellan dörren och taket?
 
Hej! Tack för din input. Jag har skickat in allt jag hade. Har inte hört något från dem ännu.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Så här ser det ut så här långt...måste väl ha planlösning och situationsritning också?
Men kommer dessa fungera?[bild]
Det där duger säkert, men ska du verkligen ha bärlinan mellan stolparna som isometriskissen?

Skala 1:100 här du ritat bärlina uppepå stolparna, i isometriskissen är den mellan. Sedan brukar man inte ange skala på en isometrivy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.